سفارش تبلیغ
صبا ویژن
« أَوْ لَـمَسْتُمُ النِّسَآءَ ؛ یا زنان را لمس کردید»پرسیدم . فرمود : «مقصود، همبستر شدن است ؛ لیکن خداوند، عفیف است و عفّت را دوست دارد . لذا آن گونه که شما نام می برید، نام نبرده است» . [حلبی - از امام صادق علیه السلام درباره [مقصود] سخن خداوندـ عزّوجلّ ـ]

تحقیق معنای واقعی هنر و هنرمند تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 94/12/27 3:11 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق معنای واقعی هنر و هنرمند تحت فایل ورد (word) دارای 70 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق معنای واقعی هنر و هنرمند تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق معنای واقعی هنر و هنرمند تحت فایل ورد (word)

مقدمه    
تعریف هنرمند    
هنر چه رحمانی باشد و چه شیطانی    
آیات الهی در هنرهای سنتی    
پی نوشت ها:    
از ویژگی های خاص این هنر    
هنرمندان هنرهای سنتی    
ارتباط میان هنرهای سنتی و کاربردی بودن اشیاء    
طبقه بندی هنرها بر طبق رسانه های آنها    
الف – هنرهای دیداری    
ب – هنرهای شنیداری    
ج – هنرهای گفتاری    
د – هنرهای آمیخته    
اختلافات هنرها بر طبق رسانه آنها    
الف : ادبی و غیر ادبی    
ب :‌مسئله ترجمه    
ج : مسئله تطابق با واقعیت    
هنر به مثابه تقلید (بازنمایی)    
هنر در مقام طرز بیان    
هنر و فُرم    
الف – دیدگاه فرمالیست    
ب – اصول صوری (فرمی ) در هنر    
پی نوشت ها    

 

پی نوشت ها

1-سجادی، علی مسیر تحول محراب، سازمان میراث فرهنگی کشور

-        صفحه ای مذهب از قران مجید اواخر سده هشتم و اوایل سده نهم هجری محفوظ در موزه رضا عباسی آیه آخر سوره المنافقون و آیه اول سوره التغابن است

-        جلد قران به شیوه ضربی، مطلا با آیاتی در حاشیه و سر طبل آن مزین به معوق، احتمالاً با تاریخ 972 هجری قمری

-                     جلد قران به شیوه لاکی با نقش زنبق در وسط و آیاتی در حاشیه

-                     به تارخ 1269 هجری قمری ، شیرازه احمتمالاً اثر لطفعلی شیرازی

-                     قالیچه سجاده ی محرابی، قرن 11 هجری

-                     مشهد حرم حضرت امام رضا (ع)، محراب از کاشی زرین، (612 ه) ( در موزه استان قدس مشهد)

-                     کاشان ، مسجد میدان محراب از کاشی زرین قام ـ( در موزه دولتی ایران)

-                    پارچه زری محفوظ در موزه ملی ایران با سوره النصر

-                    نمونه ای دیگر از پارچه زری با آیاتی در آن که مربوط به حرم امام رض علیه السلام است

مقدمه

با گذر از مکتب ها و سبک های  فکری فرهنگی و با همه تعاریفی که متفکران و فیلسوفان از هنر و عوالم هنری کرده اند: هنر، شاید به دلیل بازگشت اش به حس انسانی و شاید به خاطر تکیه اش بر شهود و مکاشفه کارآیی بسیار در انتقال تجربه های درونی و باطنی زندگی آدمی دارد و خبر از رهایی می آورد که قفل آنها با هیچ کلید دیگری گشودنی نیست. هنر مسیری در زندگی آدمی می گشاید که با پای چوبی خردورزی و منطق استدلالی نمی توان از آن گذشت. آفرینش هنری در زندگی معنوی آدمی ارجی والا دارد و از این جنبه، برتر و قدرتمندتر از علم منطق فلسفه و اخلاق جلوه می کند

و فلسوف و فلسفه چه حق دارد که از امری والاتر از خود سخن گوید. آیا فیلسوف همان نیست که در زندان فلسفه، در همان غاری بسر می برد که افلاطون ما را از ظلمت آن
می ترساند؟

جایی که از حقیقت جز در پیکره سایه هایی بر دیوار نمی توان با خبر شد؟ آیا هنرمند آن زندانی رها شده آن غار نیست که به یاری شهود هنری با نور حقیقی جهان آشنا شده است و برای دیگران خبر از حقیقت آورده، پس چرا باید وقت خود را با خواندن بحث و جدل در مورد انواع فلسفه هایی بپردازیم که در آستانه کشف حقیقت متوقف شده اند؟

هنرمندان به اعتباری هرگز به دنبال فلسفه نیستند، آنها تنها سعی می کنند که در تکنیک کار خویش مهارت بیشتری کسب کنند، ولیکن آنچه در تکنیک و قالب کار هنری آنها به مثابه محتوا اظهار می شود چیست اگر فلسفه نیست؟

معمول است که انسان را به دو ساحت مجزا و مستقل از یکدیگر تقسیم می کنند عقل و احساس. آنگاه عقل را متعلق به ساحت عقل می دانند و هنر را متعلق به ساحت احساس و نسبت و رابطه عقل و احساس را مغفول باقی می گذارند. ساحت عمل و ساحت نظر را از یکدیگر مجزا کرده اند ومیان آن دو را چنان شکاف عظیمی انداخته اند که هرگز پر نمی شود، حال آنکه نظر و عمل انسان در اصل و منشأ  کند و گرنه هیچ عملی را نمی توان منتسب به کسی دانست

از منطق نمی توان انتظار داشت که امور از یکدیگر انتزاع نکند و اعتبارات مختلف را برای واقعیت قائل نشود. خطای کار از آنجا آغاز می شود که برای این اعتبارات و انتزاعات مستقل از یکدیگر ، قائل به اصالت و حقیقت شویم; این خطاست که به ‌منطقی منتهی می شود و علم و حکمت و فلسفه و سیاست و دین، یعنی مظاهر مختلف حقیقت واحد، به مثابه حقیقتی مستقل از یکدیگر اعتبار می شوند و اشتراک و اتفاقشان در اصل و منشأ مورد غفلت قرار می گیرد. خطایی نیست اگر عقل ظاهر به انتزاع ماهیت از وجود بسنده کند، اگر چه در نفس الامر ، وجود و ماهیت عین یکدیگراند و لکن خطا آنجاست که برای این اعتبار ذهن محض به اشتباه، اصالتی در وجود قائل شویم وفراموش کنیم که اصلاً وجود و ماهیت دو اصطلاح مربوط به منطق و فلسفه هستند و در نفس الامر چیزی به اسم ماهیت و مستقل از وجود، موجود نیست

اشتباهی که بسیار غریب می نماید اما مالاسف رخ داده است، این است که بشر برای اعتبارات ذهن خویش ، در واقعیت خارج، حقایقی مستقل از یکدیگر قائل شده است، با غفلت کامل از این امر که این اعتبارات ذهنی و منطقی هستند و عالم با همه تحولات و تغییرات و تبدیلات خویش،‌دارای حقیقت ثابت و واحد هستند وهمین حقیقت است که در دین ظهوری تمام و کمال دارد و در علم و در فلسفه و حکمت و هنر نیز به انحای مختلف ظهور یافته است. پس دین جامع همه مراتب و مظاهر دیگر حقیقت است و رابطه آن با علوم و معارف و هنر نه عرضی، که طولی است

علامه شهید استاد مطهری هنر را نوعی حکمت ذوقی دانسته است و این سخن درباره هنر لااقل از حیث محتوا عین حقیقت است. پس بار دگر بپرسیم که آنچه توسط تکنیک و در قالب کار هنری به مثابه مضمون و محتوا بیان می شود چیست اگر فلسفه و معرفت نیست

 تعریف هنرمند

می خورد که عاشقی نه به کسب است و اختیار

این موهبت رسید ز میراث فطرت ام

هنرمند پیش از آنکه هنرمند باشد. انسان است. آدمی در هر مرتبه از وجود که باشد در نسبت با زمان و مکان باقی بنابر تجلی وجود در  سکنی می گزیند و به آن دل می بندد از اینجا وجهه نظر و نحوه دید و جهت دیدار او بنابر سکنی گزینی و جلوه گری وجود از افق زمان و مکان  خاص پیدا می کند بدین معنی وجهه نظر او گاهی صورت ملکی وگاهی صورت ملکوتی به خود می گیرد و همین معنا است که در نگاه هنرمندان بیش از دیگران این عوالم راظاهر می کند

هنرمندان هر عصری عالمی را  می کنند که در آن حضور دارند. این عالم صرف عالم محسوسات و متعلقات عالم محسوس نیست، بلکه عالمی کلی است که هنرمند خویش را در برابر آن حاضر می بیند وندای باطنی آن را در اثر هنری خویش منعکس می سازد. [ ساحت خیال و تخیل ابداعی هنرمند که ریشه در عالم خاک دارد مجلای کاملی برای تجلی] از این جا هر بار در برابر تجلیات

عالم وجود در عالم کل زبان و بیانی دیگر در کار می آید و ساحت خیال و تخیل ابداعی هنرمند که ریشه درعالم خاک دارد مجلای کاملی برای تجلی وجود داست و احسن جلوه گاه برای ظهورات متون در افق زمان فانی و باقی. زمان افقی است که با ایتلا از آن می توان وجود را درک کرد. یک بار وقتی که آدمی به جهت حقی خویش روی می کند و با زمان ‌ باقی پیدا می کند. و با ساحت قدسیان و فرشتگان قرین می شود و در آنجا سکنی می گزیند و وطن می گیرد در چنین افقی عالم قدسی از جلوه گاه زمان باقی و به عبارتی ملکوت اشیاء را می بیند و دیدار او عرشی است و گاه به وجود فرشی حیوانی یعنی جهت خلقی خویش رو می کند و با زمان فانی نسبت پیدا می کند و تشبیه به حیوانات می جوید و زمان باقی را فراموش می کند در چنین حالتی او واقعیت و جهت فانی اشیاء و به عبارتی فقط ملک اشیاء را می بیند

در این مرتبه اشیاء از جلوه گاه زمان و مکان فانی و کثرت برای آدمی متجلی می شود از این دیدگاه ما با دو نوع انسان متفاوت در حال تعامل هستیم. انسان پاپ گونه یا سنتی و انسان پرومته وار یا مدرن [تعبیری که از دکتر نصر وام گرفته شده]

تعریف آدمی به عنوان پلی میان زمین و آسمان مفهومی است که در نقطه مقابل مفهوم انسان پرومته وار قرار می گیرد. مفهومی که انسان را موجودی عصیان گر می داند که علیه آسمان برخاسته و می کوشد که نقش الوهیت را از آن خود سازد

انسانی سنتی در جهانی می زید که فقط یک مبدأ و یک مرکز دارد و او نسبت به آن مبدأ از آگاهی کامل بسر می برد. مبدأ این که مشتمل بر کمال و پاکی ازلی و تمامیت است که بشر سنتی می خواهد در جستجوی آن برود آن را بدست آورد و انتقال دهد او روی دایره زندگی می کند که همیشه از مرکز آن با خبر است. و در زندگی ، اعمال و اندیشه هایش رو به سوی آن مرکز دارد او جانشین خداوند است و نزد خدا مسئول اعمال خویش است و امین و حافظ زمین است که به عنوان قلمرو به او داده شده است. البته به این شرط که در مقام شخصیت اصلی زمین که به صورت خداوند خلق شده و به عنوان موجودی خداگونه، که اگر چه در این عالم می زید، خلق شده است تا جاودانه بماند، به خویشتن بماند انسان سنتی از نقش خویش در مقام مفصل میان خاک و خدا آگاه است و می داند که نهایت او فراتر از قلمرو ناسوتی است که به او داده شده است تا بر آن حکومت کند و نسبت به گذرا بودن سفرش روی این کره خاکی نیز آگاه بماند. او می داند عرشی که او را به ساحلی فراتر از سفر کوتاه زمینی اش می خواند به نحوی توسط اعمال و چگونگی حیات او در مرحله انسانی رقم می خورد. به عکس انسان پرومته وار، مخلوق این جهانی است (یا خود را مخلوقی این جهانی می داند ) او بر روی زمین احساس می کند که در وطن است. وی زمین را نه طبیعت بکری که انعکاس عالم دنیوی، بلکه آن را دنیای مصنوع می داند که توسط انسان مدرن خلق شده تا بتواند خدا و حقیقت باطنی خویش را فراموش سازد چنین فردی زندگی را یک فروشگاه بزرگ می داند که او در آن آزاد است تا پرسه زند و هرچه را می پسندد انتخاب کند. او در حالی که معنای امر قدسی را گم کرده، غرق در گذار و ناپایداری است و اسم طبیعت فروتر خویش است او تسلیم چیزی شده است که فکر می کند برای او آزادی می آورد او با بن تقاوتی جریان نزولن چرخه تاریخی خویش را دنبال می کند و در این مسیر با این ادعا که او خود سرنوشت خویش را بدست گرفته است فخر می ورزد با این حال او هنوز انسان است و دریغ و افسوس امر قدسی و ابری را می خورد. بنابراین به طرف یکی از هزاران طریقی می رود که نیاز او را برآورده سازند از رمان های روانشناختی گرفته تا عرفانهای دارو- ابزاری

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله منبت کاری تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 94/12/27 3:11 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله منبت کاری تحت فایل ورد (word) دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله منبت کاری تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله منبت کاری تحت فایل ورد (word)

منبت کاری‌ چوب‌    
منبت    
ابزار کار     
مواد اولیه     
روش کار     
انواع منبت    
مختصری از کارگاه منبت و معرق    
منبت کاری     
وسایل و ابزار منبت کاری     
روش کار منبت کاری     
مواد اولیه در منبت کاری    
قسمت های مختلف یک درخت    
1- پوست درخت    
2- پوسته چوبساز یا کامبیوم (لایه زاینده)    
3- چوب    
4- اشعهی مرکزی یا پره های چوبی    
5- چوب بهاره و چوب تابستانه    
سوزنی برگان    
مقاطع سه گانه چوب    
چوب های فشاری و کششی    
رطوبت چوب    
منابع    

 

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله منبت کاری تحت فایل ورد (word)

‏ هنر دربارهای ایران ، نویسنده : ابوالعلاء سودآور ، ناشر : کارنگ، نوبت چاپ : چاپ اول

تاریخ نشر : 1380 شمسى

منبت کاری‌ چوب‌

یکی از ظرایف‌ صنایع‌ دستی ایران که‌ چونان دیگر انواع این‌ صنعت پر پیشینه تلفیق بلیغی از‌هنر و حوصله محسوب میشود دست‌ اندر کاران آن از مواد اولیه یی‌ ارزان و فراوان ‌محصولاتی‌ گران بها با ارزش‌های مصرفی‌ و هنری فوق العاده‌ بالا به‌ وجود می‌آورند صنعت ‌منبت کاری‌ است‌ که‌ از گذشته هایی‌ دور در ایران رواج داشته و علیرغم‌ بی‌ دوا چوب در ‌برابر عوامل‌ جوی، در کاخها، صندوقچه ی روی‌ مقابر، منابر مساجد و; که‌ از روزگاران قدیم‌ ‌به جا مانده دلیل خوبی‌ بر گستردگی‌ این‌ هنر و رونق‌ در رواجش‌ در ایران می‌باشد. ‌

منبت کاری‌ هنری است‌ مشتمل بر حکاکی‌ و کنده کاری‌ بر روی‌ چوب بر اساس نقشه یی‌‌دقیق. این‌ تعریف‌ اصولی‌ منبت کاری‌ است‌ که‌ در وحله ی اول‌ هیچ خاطره یی‌ را زنده نمیکند ‌و غیر از یک‌ تعریف‌ معمولی‌ کتابت‌ شده هیچ چیز دیگری را به‌ ذهن‌ متبا در نمینماید در ‌حالیکه چوبهای منبت کاری‌ شده هر کدام نمونه‌ ی خوبی‌ از احساس، ادراک و اندیشه ی ‌پدید آوردند گانش‌ می‌باشد. ‌

تاریخچه منبت کاری‌ همانند بقیه ی هنرها و صنایعی که‌ بنیانگذار آن مردم‌ عادی‌ بوده‌اند و‌در امان جوامع‌ پراکنده ی بشری متولد شده و رشد کرده‌ چندان روشن‌ نیست و به‌ درستی ‌نمیتوان گفت این‌ هنرصنعت از چه‌ زمانی‌ ابداع شده و رواج یافته. اما آنچه مسلم است‌ ‌چوب به‌ عنوان فراوانترین‌ ماده‌ ی اولیه ی موجود در طبیعت جزو نخستین موادی‌ است‌ که‌ ‌توجه‌ بشر را به‌ خود جلب کرده‌ و برای ساخت‌ و پرداخت‌ انواع وسایل‌ مصرفی‌ و هنری مورد ‌استفاده‌ قرار گرفته. بنا به‌ اسناد و مدارک‌ موجود منبت کاری‌ در ایران متکی به‌ سابقه یی‌ ‌بیش از هزار و پانصد سال است‌ و حتی عده یی‌ از محققان به‌ صراحت‌ اظهار نظ‌ر نموده‌اند که‌ ‌قبل از ظهور ساسانیان نیز منبت کاری‌ در ایران رواج داشته، ولی‌ هیچ بازمانده ی تاریخی که‌ ‌این‌ ادعا را اثبات کند در دست‌ نیست. ‌

قدیمیترین‌ اثر منبت موجود که‌ تاریخ‌ نیمه ی اول‌ قرن سوم هجری قمری را دارد یک‌ لنگه‌در چوبی‌ متعلق به‌ مسجد جامع‌ عتیق شیراز است‌ که‌ در دوره‌ ی عمر و بن‌ لیث صفاری‌ ‌ساخته شده و دارای زیر سازی‌ از چوب تبریزی می‌باشد و روی‌ آن با خلال هایی‌ از چوب گردو ‌و نقوش پر ضلعی بسیار زیبایی‌ زینت شده (-) و بعد از آن باید یک‌ سر در منبت کاری‌ شده ‌از چوب کاج را مورد اشاره‌ قرار داد که‌ ساخت‌ قرن چهارم‌ هجری قمری است‌ و روی‌ آن با ‌ظرافت‌ کامل‌ خط‌وط کوفی‌ با قط‌ری حدود سه‌ سانتی متر کنده کاری‌ شده است‌. بعد از ظهور ‌اسلام و با توجه‌ به‌ شیوع روحیه ی ساخت‌ مراکز و مساجد اسلامی‌، هنرمندان ایرانی‌ جزو ‌اولین کسانی‌ بودند که‌ تمامی‌ توان و استعداد خویش‌ را صرف تزئین مساجد کردند و به‌ ‌موازات هنر نمایی‌ معماران، کاشیکاران سنگتراشان، گچبرها و; منبت کاران نیز جذب ‌فعالیت در این‌ زمینه شدند و آثاری‌ به‌ وجود آوردند که‌ متاسفانه‌ امروزه‌ نمونه‌های زیادی‌ از ‌آنها در دست‌ نیست ولی‌ به‌ اتکای همان باقیمانده های ناچیز میتوان گفت آنچه برای تزئین ‌مساجد و به‌ شکل منبر، رحل‌ قرآن و در و پنجره ساخته شده نمونه‌ ی بسیار ارزنده یی‌ از ‌ذوق‌ و هنر ایرانیان است‌. ‌

در دوره‌ ی صفویه‌، با توجه‌ به‌ اینکه ساخت‌ ابنیه ی مذهبی و نیز کاخهای سلطنتی در ایران‌افزایش‌ چشمگیر و محسوسی‌ یافت‌ عده ی زیادی‌ از هنرمندان به‌ اصفهان که‌ مرکز کشور بود ‌و اکثر ابنیه ی مورد اشاره‌ در آن احداث می‌شد روی‌ آوردند و تجمع این‌ هنرمندان در یک‌ ‌نقطه‌ که‌ تبادل‌ تجربیات از اولین برآیندهای آن بود باعث‌ شد تا آثاری‌ ماندنی‌ و اعجاب انگیز ‌به وجود آید. ‌

به دنبال حمله ی افغانها به‌ ایران و پس‌ از آن درگیریهای سیاسی‌ که‌ عرصه را بر هر نوع‌فعالیت سازنده یی‌ محدود می‌گردد هنرمندان و صنعتگران منبت کار تدریجا پراکنده و ‌جذب مشاغلی غیر تخصصی شدند و آن عده یی‌ هم‌ که‌ هنوز به‌ کار اشتغال داشتند و با ‌سماجت‌ می‌کوشیدند تا جلوی مرگ این‌ هنر صنعت ارزنده را بگیرند مجال چندانی‌ برای ‌فعالیت در رشته ی هنری و صنعتی خود نداشتند. در این‌ زمان، آباده‌ (از توابع‌ استان ‌فارس‌) تنها مرکز تجمع منبت کاران کشور به‌ حساب می‌آمد و جز این‌، در هیچ جای دیگر از ‌کشور پهناورمان نشانی‌ از منبت کاران و منبت کاری‌ دیده نمیشد. ‌

بعد از سقوط سلسله ی قاجاریه‌، مردم‌ که‌ از واگذاری‌ بدون‌ قید و شرط کشور توسط‌‌حکومتگران به‌ بیگانگان به‌ تنگ آمده و جستجو گر راهی‌ برای بازگشت به‌ ازرش‌های ‌فرهنگی و صنعتی خویش‌ بودند، علیرغم‌ حکومت‌ کودتا که‌ سعی در حفظ روابط‌ و ضوابط‌ ‌پیشین داشت‌ بسیاری‌ از معیارها را در هم‌ ریختند و بدیهی است‌ که‌ در چنین شرایط‌ی‌ ‌هنرمندان و صنعتگران و اهل‌ حرفه‌ نیز نقشی بزرگ‌ داشتند. در همین رابط‌ه‌ استاد احمد ‌صنیعی و استاد علی مختاری‌ که‌ جزو معدود باقیماندگان استادان منبت کار بودند به‌ تهران ‌آمده و ضمن جدی گرفتن حرفه‌ ی منبت کاری‌ به‌ تربیت شاگردانی‌ جهت احیا و حفظ هنر و ‌صنعت آبا واجد ایشان پرداختند و تاسیس سازمان صنایع‌ دستی ایران به‌ عنوان حافظ‌ و ‌نگاهبان صنایع‌ سنتی و بومی‌ وسیله ی دیگری بود که‌ باعث‌ شد تا عده یی‌ در زیر چتر حمایت‌ ‌آن گرد آمده و مانع‌ مرگ منبت کاری‌ در ایران شوند. ‌

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( کیفی – یادگیری ) تحت فایل ورد (w

ارسال‌کننده : علی در : 94/12/27 3:11 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( کیفی – یادگیری ) تحت فایل ورد (word) دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( کیفی – یادگیری ) تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( کیفی – یادگیری ) تحت فایل ورد (word)

1 – دکتر بی آر، هرگنهان . دکتر السون ، میتواچ ، استادان دانشگاه هملاین ، 1376 ،

 مقدمه ای بر نظریه های یادگیری . ترجمه دکتر علی اکبر سیف

2 – براون ، سالی ، هورن ، هلن ، 1381 . 500 نکته چگونه کیفیت آموزشی را بهبود بخشیم .مترجم : دکتر فرخ لقا رئیس دانا . تعدادصفحات

3 – دکتر حسنی ، محمد ، دکتر احمدی ، حسین ،1384 ارزشیابی توصیفی الگویی نو در ارزشیابی تحصیلی

4 – هومن ، حیدر علی ، اندازه گیری روانی و تربیتی فن تهیه تست ، تیتراژ 5000 ، تعداد صفحات

5 – دکتر خوی نژاد ، غلامرضا ، 1372 . اندازه گیری و آزمودن در تعلیم و تربیت . ناشر: چاپ انتشار مؤسسه آستان قدس رضوی ، تألیف استفن جی ، جورژ. 1990 ،ویلیام وایرزما ، تعداد صفحات

6 – رؤوف ،علی ، 1380یاد دادن برای یاد گرفتن ، سازمان پژوهش و برنامه ریزی ، انتشارات مدرسه ، تعداد صفحات

7 – رستگار ، طاهره ، 1382 . ارزشیابی در خدمت آموزش . مؤسسه فرهنگی و هنری منادی تربیت ، فراهانی ، مهدی . 1384 . مقدمه ای بر ارزشیابی کیفی آموخته های فراگیران . ناشر : مؤسسه فرهنگی سمت

8 – ولف ، ریچارد ، 1371 . ارزشیابی آموزشی . مرکز نشر دانشگاهی . ترجمه دکتر علیرضا کیا منش ، تعداد صفحات

9 – مجله رشد آموزش ابتدایی ، 1384 . دور فهم . انتشارات آموزش و پرورش

10 – رشد معلم ، 1384 ،دوره 24 اسفند

11 – ژرژنوازه ، ژان پل کارونی ، 1376 ، روان شناسی ارزشیابی تحصیلی، ترجمه دکتر حمزه گنجی ، تعداد صفحات

12 – سیف علی اکبر ، 1375 ، روشهای اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی ، تهران نشر دوران  

موضوع : ارزشیابی توصیفی

به عنوان معلم باید عمیقاً باور داشته باشیم که هر دانش آموز قابلیت رشد و یادگیری را دارد به شرط آنکه ابزارهای سنتی ارزشیابی را که بدون توجه به تفاوتهای فردی ، فقط به دنبال نقطه ضعف هاست رها کنیم و ابزاری بسازیم که توانایی ها را شناسایی کند و به دانش آموز اعتماد به نفس بخشد و زمینه را به گونه ای مهیا کنیم که نمره گرایی از بین برود و معلم و دانش آموز و اولیاء همه به دنبال کیفیت کار باشند نه کمیت . کثرت مقالات و کتبی  که اخیراَ به پیشرفت ارزشیابی تحصیلی اختصاص یافته و در آنها کوشش شده است تا ضرورت و شایستگی ارزشیابی رد شود یا اثر بخشی آن بهبود یابد خود مؤید این واقیت است که ارزشیابی های کیفی تا چه اندازه مورد توجه و سؤال می باشند . اصطلاح ارزشیابی در معنای بسیار وسیع خود عبارت از عملی است که به وسیله آن درباره واقعه ای ، یا یک فرد یا شئ با توجه به معیاری قضاوت می شود

از طرف دیگر موضوع قضاوت و معیار ارزشیابی هر چه باشد در نفس عمل تغییری ایجاد نمی شود ، بنابراین عمل ارزشیابی حوزه بسیار گسترده ای دارد که غیر از بارزده های تحصیلی چندین نمونه دیگر می توان برای آن ذکر نمود . در واقع امتحان نوعی قضاوت است که طبق اصول معینی انجام می شود و وسیله ای برای توصیف تغییر رفتار دانش آموز در جهت اهداف آموزش و پرورش و کمک به بهبود یادگیری است

ارزشیابی یکی از ارکان هر برنامه درسی است همان طور که در ابتدای هر درس با انجام ارزشیابی تشخیص میزان دانش و توانایی فراگیران سنجیده می شود . پس از هر درس و در پایان درس نیز آموخته های دانش آموزان ارزشیابی می گردد

معمولاً ارزشیابی هم میزان پیشرفت فراگیران و هم میزان توفیق آموزگاران را می سنجد و نقاط قوت و ضعف برنامه آموزشی را نشان می دهد

ضمناً آموخته های فراگیران در سه حیطه ی دانش – مهارت علمی – نگرش مورد ارزش و سنجش قرار می گیرد

در این ارزشیابی رشد میزان یادگیری هردانش آموز مورد نظر است و همچنین فعالیت تلاش فردی و گروهی دانش آموزان منظور می شود . فعالیت خارج از کلاس دانش آموزان بخشی از نمره ارزش یابی مستمر را شامل می شود و ضمناًباید به تفاوتهای فردی فراگیران توجه شود

در پایان برای داشتن یک ارزشیابی توصیفی همراه با یادگیری مؤثر و مفید لازم است که معلمان با اهداف این نوع کار و ابزار و نحوه ی انجام آن آشنا شوند وآنگاه اولیاء را در جریان کار قرار دهند و آنها را توجیه کرد و سپس دانش آموزان را توجیه کرد و در این صورت است که همگی با هم با فکر و توان هم می توانیم راه را تا پایان ادامه دهیم و به نتایج مطلوب برسیم

امیدوارم این مطالعه بتواند به گسترش شناخت انسان آن طور که در موقعیتهای واقعی زندگی روزمره اش رفتار می کند کمک نماید

اهدافی که ارزشیابی تحصیلی در نظر دارد

با عنایت به اهمیت ارزشیابی می توان اهداف زیر را برای آن مطرح نمود

- ارزشیابی می تواند به عنوان عاملی مؤثر در تشخیص شیوه صحیح تدریس و کمک به ارتقاء و اعقلای آن یاری رسان معلم باشد

- بر اساس نتایج حاصله از ارزشیابی می توان در انتخاب معلمان کارآمد و شیوه تدریس مؤثر تصمیم گیری نمود

- دانش آموزان در این زمینه بهره ور خواهند شد و از نتایج ارزشیابی می توانند به نقاط ضعف و قوت خود آگاهی پیدا نموده درصدد رفع یا تقویت آن نقاط باشند

- ترسیم ضوابط خاص در زمینه ی ارائه ی شیوه های مؤثر

-  تدریس هدفهای ارزشیابی بر حسب سؤالی که ارزشیاب درباره بازده مورد ارزشیابی مطرح میکند فرق می کند و کار آن گروه از شیوه های ارزشیابی که در نظام تحصیلی به کار می رود . این است که تحقیق هدف های آموزشی را کنترل می نماید

اهداف این تحقیق عبارتند از

مقصود از ارزشیابی خدمت به آموزش است ، نه در کمین نشستن برای غافلگیر کردن دانش آموزان و محک زدن او با معیار آنچه «نمی داند» فرهنگ موفقیت را میتوان با کاربرد روش صحیح در آموزش و ارزشیابی بر فضای کلاس غالب کرد

در ارزشیابی (توصیفی) میزان افزایش یادگیری هر دانش آموز مدنظر می باشد و همچنین فعالیت تلاش فرد و گروهی دانش آموزان منظور می شود

فعالیت خارج از کلاس فراگیران بخشی از نمره ارزشیابی مستمر را شامل می شود و ضمناً باید به تفاوتهای فردی فراگیران توجه شود

اطلاعات حاصل از سنجش و ارزشیابی مستمر هر دانش آموز به این پرسش معلم پاسخ دهد که این دانش آموز در کجا قرار دارد . و برای پیشرفت  او چه می توان کرد ؟ نه این که معلم نتیجه گیری نماید که مثلاً این دانش آموز زیر حد متوسط ، کند ذهن یا تیز هوش است

اهداف تحقیق :

کسب مهارت های بحث و گفتگو

مشارکت در فعالیتهای گروهی

ایجاد انگیزه برای مطالعه و یادگیری

کسب مهارتهای مربوط به ارتباطات بین فردی

کسب مهارتهای مطالعه درست

توجه به موضوع مورد مطالعه

کسب مهارت تفکر انتقادی

ارتباط بین یادگیری قبلی و بعدی

تثبیت یادگیری از طریق مرور کردن ، سؤال جواب و یافتن جواب

تلفیق مهارتهای شنیدن ، خواندن ، تفکر و نوشتن

افزایش اعتماد به نفس و ابراز وجود

 

چکیده

در این مقاله سعی شده است که بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( کیفی – یاد گیری ) فراگیران با توجه به اهمیت آن نگاهی داشته باشیم

بر اساس این روش که همان سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه نتایج حاصل با هدفهای آموزشی از پیش تعیین شده به منظور تصمیم گیری که آیا فعالیت های آموزشی معلم و تلاش های فراگیران به نتایج مطلوب رسیده است . بدین منظور از انواع ارزشیابی ها که شامل آغازین – تکوینی ( مستمر ) پایانی ( تراکمی ) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است

هم چنین اصول و مفاهیم قابل تاکید در ارزشیابی توصیفی و نقش آن در آموزش و یادگیری حد نظر واقع شده است در این مباحث سعی شده که اهداف ارزشابی توصیفی و ارتباط آن با ارزشابی تکوینی بیان شود . بعد از این موارد ابزارهایی که در این روش استفاده می شود

پوشه کار – پروژه – آزمون های عملکرد می باشد

برای مثال : در آزمون عملکرد ،  تهیه یک آزمون عملکرد از نوع سیاهه یا چک لیست می باشد

در مجموع  امیدواریم که راهکارهای مناسب جهت چگونگی استفاده از ابزار ها و نتایج حاصل از ارزشیابی توصیفی ارائه شده باشد

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

تحقیق بررسی التـزام عملی به اعتقادات مذهبی تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 94/12/27 3:11 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق بررسی التـزام عملی به اعتقادات مذهبی تحت فایل ورد (word) دارای 56 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق بررسی التـزام عملی به اعتقادات مذهبی تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق بررسی التـزام عملی به اعتقادات مذهبی تحت فایل ورد (word)

فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه    
بیان مسئله    
اهمیت و ضرورت تحقیق    
اهداف پژوهش    
فرضیه پژوهش    
تعاریف و اصطلاحات    
تعریف عملیاتی التزام عملی به اعتقادات مذهبی    
فصل دوم : پیشینه تحقیق
مقدمه    
الف) نقش باورهای اعتقادی در تحکیم خانواده    
نمودهای باورهای دینی    
ب) نقش اعمال عبادی در تحکیم خانواده    
آثار تربیتی عبادات    
الف) آثار تربیتی عبادات بر همسران    
ب ـ آثار تربیتی عبادات بر فرزندان    
اصول و روش‌های تأثیرگذاری والدین    
سلامت روانی در پرتو التزام به آموزه های دینی    
عبادت پروردگار و سلامت روان    
ایمان و سلامت روان    
توکل به خدا و سلامت روان    
یاد خدا و سلامت روان    
دعا و سلامت روان    
روزه و سلامت روان    
نماز و سلامت روان    
صبر و خویشتن داری و سلامت روان    
انس با قرآن و سلامت روان    
زکات و سلامت روان    
زکات و سلامت روان    
نتیجه گیری    
مطالعات و پژوهشهای انجام شده    
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه    
روش تحقیق    
جامعه و نمونه آماری    
جامعه آماری    
روش نمونه گیری    
روایی آزمون    
پایایی آزمون    
شیوه اجرا و نمره گذاری    
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه    
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری
مقدمه    
محدودیت های پژوهش    
پیشنهادهای موضوع پژوهش    
منابع    

بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق بررسی التـزام عملی به اعتقادات مذهبی تحت فایل ورد (word)

1    احمدی ابهری, علی .(1376). نقش ایمان واعتقاد مذهبی در درمان بیماری ها. اندیشه و رفتار. ضمیمه  ش 9 و10 . تهران : انیستتو روان پزشکی . صص (57-40)
2    آزموده , پیمان و همکاران . (1386) . نقش دین در زندگی . تهران : روان شناسی
3    امام خمینی ره . (1370) . آداب الصلوه . تهران : موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره
4    بی ریا, ناصر و همکاران . (1375) . روانشناسی رشد بانگرش به
5    منابع اسلامی . تهران : سمت
6    پناهی, علی احمد. (1384). آرامش در پرتونیایش . قم : موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی
7    حرعاملی , محمد بن حسن . (1412ق) . وسایل الشیعه . قم : موسسه آل البیت
8    حسینی د شتی , مصطفی . (1376) . معارف ومعاریف . قم : بی نام
9    حیدری , مجتبی . (1385) . دینداری و رضامندی خانوادگی . قم : موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی ره
10    خوانساری , جمال الدین محمد .(1373) .شرح غررالحکم و در رالکلم .تهران : دانشگاه تهران
11    دوان , شلتز . (بی تا) . نظریه های شخصیت . مترجم : یحیی سیدمحمدی . (1384) . تهران : ویرایش
12    دیلمی, حسن بن محمد .(1412ق) . ارشاد القلوب. قم : شریف رضی
13    سالاری فر, محمدرضا . (1386) . خانواده درنگرش اسلام و روانشناسی . قم : پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
14    شهیدی , سید جعفر . (1372) . نهج البلاغه . تهران : آموزش وانقلاب اسلامی
15    قاسمی , سلیمان . (1388) . بهداشت و سلامت روان . قم : موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
16    محمدی ری شهری , محمد . (1381) . میزان الحکمه . قم : مرکز تحقیقات دارالحدیث
17    نوری طبرسی , میرزاحسن . (1408ق) . مستدرک الوسایل .  قم : موسسه آل البیت

 

بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق بررسی التـزام عملی به اعتقادات مذهبی تحت فایل ورد (word)

1    احمدی ابهری, علی .(1376). نقش ایمان واعتقاد مذهبی در درمان بیماری ها. اندیشه و رفتار. ضمیمه  ش 9 و10 . تهران : انیستتو روان پزشکی . صص (57-40)
2    آزموده , پیمان و همکاران . (1386) . نقش دین در زندگی . تهران : روان شناسی
3    امام خمینی ره . (1370) . آداب الصلوه . تهران : موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره
4    بی ریا, ناصر و همکاران . (1375) . روانشناسی رشد بانگرش به
5    منابع اسلامی . تهران : سمت
6    پناهی, علی احمد. (1384). آرامش در پرتونیایش . قم : موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی
7    حرعاملی , محمد بن حسن . (1412ق) . وسایل الشیعه . قم : موسسه آل البیت
8    حسینی د شتی , مصطفی . (1376) . معارف ومعاریف . قم : بی نام
9    حیدری , مجتبی . (1385) . دینداری و رضامندی خانوادگی . قم : موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی ره
10    خوانساری , جمال الدین محمد .(1373) .شرح غررالحکم و در رالکلم .تهران : دانشگاه تهران
11    دوان , شلتز . (بی تا) . نظریه های شخصیت . مترجم : یحیی سیدمحمدی . (1384) . تهران : ویرایش
12    دیلمی, حسن بن محمد .(1412ق) . ارشاد القلوب. قم : شریف رضی
13    سالاری فر, محمدرضا . (1386) . خانواده درنگرش اسلام و روانشناسی . قم : پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
14    شهیدی , سید جعفر . (1372) . نهج البلاغه . تهران : آموزش وانقلاب اسلامی
15    قاسمی , سلیمان . (1388) . بهداشت و سلامت روان . قم : موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
16    محمدی ری شهری , محمد . (1381) . میزان الحکمه . قم : مرکز تحقیقات دارالحدیث
17    نوری طبرسی , میرزاحسن . (1408ق) . مستدرک الوسایل .  قم : موسسه آل البیت

چکیده

هدف این پژوهش بررسی میزان التزام عملی به اعتقادات مذهبی در میان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اصفهان می باشد

برای انجام این تحقیق یک نمونه 30 نفری از بین جامعه آماری که دختران مقطع متوسطه شهر اصفهان و به تعداد 45702 نفر می باشند انتخاب شدند و از پرسشنامه 45 سوالی (نویدی،1376) که به همین منظور تهیه شده است ، استفاده شد

برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش  tتک گروهی استفاده شدو از مقایسه میانگین جامعه با بر آورد به دست آمده این نتیجه به دست آمد که دختران مقطع متوسطه شهر اصفهان التزام عملی به اعتقادات مذهبی دارند

فصل اول : کلیات تحقیق

مقدمه

از آن دم که آدمی از اَعلاعلیین قرب حق به غربت گاه تنهایی فرود آمد همواره به دنبال روزگار وصل خویش بوده است تا پنجره ای به سوی انوار الهی بگشاید و در فروزش آفتاب عشق جانش شیفتگی و شیدایی و معرفت و آگاهی بیاید و از عالم خاکی راه به سوی ملکوت و حریم ربوبی بگشاید

برخیــز تـا بــه عهــد امـانت وفــا کنیـم                تقصیرهــای رفتـــه بـــه خـــدمت قضا کنیم

چون برترین مقام ملک دون قدر ماست                 چنــدین بــه دست دیــو زبـــونی چـرا کنیم

یــا رب تو دست گیر که آلاء و معرفت                 در خورد توست و در خور ما هر چه ما کنیم

عبادت تنها اظهار بندگی و عبودیت نیست بلکه نغمه نیازمندی جوشیده از سویدای دل و چشم نیازی است که از سوی قطرات مشتاق وصل به دریای لایزال و لایتناهی دوخته شده است

انسان موجود نیازمند به خدای متعال است برای اینکه آرامش روح و روان داشته باشد  و از سردرگمی و پوچی و بی هدفی  بیرون بیاید و راه و رسم درست نظم و قانون را بداند و آنها را در زندگی به کار برد. باید عبادت خدا بکند و اگر نماز گزارد و با طراوت و طهارت جسم و جان این دعوت زلال حق را اجابت کند و از سر سوز در محضر ربوبی حضور یابد طعم نور و روشنایی را می چشد و رنگ جاودانگی می گیرد و از سر تا پا متبرک می شود و برای این که در مظاهر دنیای صنعتی غرق نگردیم و دچار پوچی و بی هدفی مادیگرایان نگردیم راهی جز عبادت و ارتباط با خدا نداریم

 

بیان مسئله

سرمایه عمر و فرصت های زندگی از کف می رود و همچون ابرهای گذران از آسمان حیات ما می گذرد باید هوشیار بود و از این رهگذر بیشترین بهره را برد و بندگی خدا کرد

پرستش و اطاعت ظاهری اگر بدون تسلیم و پذیرش قلبی باشد بی ارزش است .بنده باید تسلیم محض و بی قید و شرط امر خدا باشد و در فرمان الهی و دین خدا ، سلیقه ها و خواسته های شخصی را کنار بگذارد و به نیش و نوش آمدن دیگران و خوش آمدن و بد آمدن مردم بی اعتنا باشد .این تسلیم محض و بی چون و چرا بودن همان عبودیت است که فلسفه عبادت است

ابلیس با آن همه سابقه عبادت چون روحیه عبودیت نداشت در مقابل فرمان خدا درباره ی سجده بر آدم سرپیچی کرد و مطرود شد .ریشه استکبار و اعراض مردم از دعوت های انبیا آن بوده که حالت تسلیم و عبودیت نداشتند و تابع خواسته دل بودند . قرآن می فرماید

« افکما جائکم رسول بما لا تهوی انفسکم استکبرتم » (بقره – 60)

آیا هر گاه پیامبری از طرف خداوند برای شما قانونی می آورد که مطابق دلخواهتان نبود ، تکبر

می ورزیدید ؟

مومن خداپرست ، باید به گسترش فرهنگ عبادت بپردازد و تنها به نماز و عبادت خود اکتفا نکند بلکه دیگران را هم  با خدا و پرستش آشنا کند

توصیه به حق و وظیفه تبلیغ بر عهده ی هر مومن است خداوند بعد از ایمان و عمل صالح انسان را به دعوت به حق و صبر فرا می خواند : « و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر » (عصر – 3)پس باید با تمام نیرو در خانه، محله، مدرسه، ادارهو شهر و روستا به فکر روستا و توسعه اهداف الهی خود باشیم و در این راه هرگونه توانایی خود را به کار گیریم و باید این مسئله را از نسل جوان و از نزدیکترین افراد و اطرافیان خود آغاز کنیم و پیش از آن نیاز است که بدانیم در جامعه اطراف ما چه میگذرد .پژوهش حاضر دنبال این مسئله است که بداند میزان التزام عملی به اعتقادات مذهبی در میان دختران مقطع متوسطه شهر اصفهان به چه اندازه است ؟

اهمیت و ضرورت تحقیق

هماهنگی مذهب با فطرت انسان ها اصلی ترین عنصری است که لزوم آن را آشکار می سازد .نشانه ی این ،گرایش غالب انسان به مذهب و ادیان در طول تاریخ بشر است . چنان که با تمام تحولات و تطّورات حیات بشری در سخت ترین شرایط زندگی از این سو تا آن سوی جهان ،مذهب و دین حضور خویش را در میان مردم به عنوان یک نیروی درونی و غیر متکی به زور و قدرت و تزویر حکومت ها حفظ کرده است

میل به سعادت و کمال فردی و شکوفایی قابلیت های بشر در این مسیر (دین) میسر است .هر انسانی طالب کمال است و میخواهد به نحو مطلوب از تمام توانیهای خویش بهره برداری نماید ولی آدمی در محدوده ی زندگی مادی هرچه پیشرفت کند باز در برابر بسیاری از حقایق عالم و شگفتیهای دنیا احساس جهل و حقارت می کند

در این میان دین و مذهب آنچنان شناختی را به انسان ارزانی می کند که خود را محور هستی دانسته و همه نعمت ها و خلایق دیگر را در اختیار خویش می بیند و احساس مسئولیت نموده و بار سنگین امانت الهی را به دوش می کشد تا از این صحنه پیروز به در آید و موضوع پژوهش از آن جهت حائز اهمیت است که حیات طیبه انسان در سایه حاکمیت دین خدا وقتی حاصل خواهد شد که انسانها دل خود را با یاد خدا زنده نگه دارند و به کمک آن بتوانند با همه جاذبه های شر و فساد مبارزه کنند و همه بت ها را بشکنند و دست همه ی شیاطین  درونی و بیرونی را از وجود خود قطع کنند

یکی از هدفهای اصلی تاسیس حکومت اسلامی تربیت افراد متدین و مومن و پایبند به ارزشهای اسلامی بود و تربیت نوجوانان و جوانان به نحوی که بتوانند در دنیای پر آشوب و پر فراز و نشیب امروز بیانگر و فریادگر ارزشهای اسلامی و اصولی انسان در دنیا باشد و نقش تربیتی پیشوایان مذهبی ،پیشگامان علمی ،معلمان و مربیان جامعه در تدوین منشور تربیتی الهام گرفته از تعالیم اسلام و استفاده بهینه از یافته های علوم تربیتی در برنامه ریزی به مرور زمان گسترده تر و حساس تر می شود

 

اهداف پژوهش

هدف پژوهش حاضر بررسی میزان التزام عملی به اعتقادات مذهبی در میان دختران مقطع متوسطه شهر اصفهان می باشد

 

فرضیه پژوهش

دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اصفهان به اعتقادات مذهبی التزام عملی دارند

 

تعاریف و اصطلاحات

دوره متوسطه : کلیه دانش آموزانی که از دوره راهنمایی فارغ التحصیل شده باشند و به دوره ی بعدی راه پیدا کرده باشند .(علی باقریان ، 1377 )

نماز : پرستش ،سجود ، بندگی و اطاعت ،خم شدن برای اظهار بندگی و اطاعت (فرهنگ فارسی عمید )

نمازگزار : نماز خواندن ، کسی که نماز می خواند .(فرهنگ فارسی عمید )

التزام عملی : همراه بودن ، ملازم شدن ،بایسته داشتن ،ملزم شدن به امری (فرهنگ معین )

روزه : احتراز از خوردن و آشامیدن و مفطرات دیگر از طلوع صبح تا غروب ، صوم (فرهنگ معین)

عبادت : پرستش کردن ،بندگی کردن ،طاعت کردن خدای را ، پرستش ( فرهنگ فارسی معین )

تعریف عملیاتی التزام عملی به اعتقادات مذهبی

التزام عملی به اعتقادات مذهبی آن چیزی است که پرسشنامه التزام عملی به اعتقادات مذهبی (نویدی) می سنجد و نمره 169 به بالا مد نظر می باشد

متغیر پژوهش : در این پژوهش متغیر ، التزام عملی به اعتقادات مذهبی در میان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه می باشد

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله رشد اسلام در بین سیاهپوستان آمریکا تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 94/12/27 3:11 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله رشد اسلام در بین سیاهپوستان آمریکا تحت فایل ورد (word) دارای 37 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله رشد اسلام در بین سیاهپوستان آمریکا تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله رشد اسلام در بین سیاهپوستان آمریکا تحت فایل ورد (word)

رشد اسلام در بین سیاهپوستان آمریکا          
ویژگی های جنبش ملت اسلام و محاکمه آن      
رشد مسجد اسلام ،در سال 1946-1961          
به سوی یک جنبش ملی     
شخصیتی از جورجیا         
مشکل جانشینی الیجاه محمد           
نهضت ملت اسلام               
ایجاد مسجد        
وظائف مسئولان مسجد     
دانشگاه اسلام    

رشد اسلام در بین سیاهپوستان آمریکا

برخی از قراین تاریخی حاکی از آن است که نزدیک یک پنجم کسانی که از آفریقا به عنوان برده به آمریکا آورده شدند، مسلمان بودند و همین امر یکی از دلایل توجه بیش تر سیاهان آمریکایی به اسلام بوده است، زیرا مسلمانان برده در آمریکا تحت اجبار برده داران ناگزیر از تغییر دین خود شده و مسیحی شدند. گرویدن سیاهان به دین اسلام، یک پدیده قرن بیستمی بوده و نوعی عکس العمل در برابر نژاد پرستی و تبعیض علیه سیاهان به شمار می آید. درواقع سیاهان آمریکا در مواجهه با برخوردهای نژاد پرستانه و نفرت آمیز سفید پوستان علیه خود دو راه در پیش روی می دیدند: یا در این جامعه بمانند و ارزشمند بودن خود را برای این کشور به اثبات برسانند و یا به صورت های گوناگون در برابر سیاست های تبعیض آمیز سفیدپوستان بایستند. لذا سیاهان در جریان مبارزات حق طلبانه برای برخورداری از حقوق برابر و استقرار عدالت اجتماعی پتانسیل قدرتمندی در اسلام یافتند که از لحاظ ایدئولوژیکی با اهداف مورد نظر آنان سازگاری داشت. بنا به نظر بسیاری از پژوهشگران مسائل مربوط به مسلمانان آمریکا، مردم سیاه پوست این کشور در اسلام امید برای یک جامعه مبتنی بر عدالت، برادری و برابری و فراهم نمودن شرایط و امکانات لازم جهت ایجاد رابطه برادرانه با معتقدان سایر ادیان را مشاهده کرده اند.(1)

برخی معتقدند که، سیاهان آمریکا تحت رهبری (تیموتی درو) که گفته می شود: نخستین سیاه پوستی است که در سال 1913 به اسلام گرویده، ریشه اسلامی خود را در اوایل قرن جاری کشف کردند. (تیموتی درو) پس از گرویدن به اسلام، نامش را به (نوبل درو على) تغییر داد و فرقه معروف به (موریش ساینس تمپل) را که در بخش های پیشین شرح آن رفت، در(نیوآک نیوجرسى) بنیانگذاری کرد؛ ولی اغلب پژوهشگران بر این باورند که، الیجاه محمد بنیانگذار گروه اسلامی ملت اسلام، پیش از همه در معرفی اسلام به سیاهان نقش داشته است. دراوایل کار، گروه ملت اسلام که به مسلمانان سیاه نیز معروف شده بودند عقیده داشتند که، در ماه ژوئیه 1930 خداوند به صورت شخصی به نام (والاس فرد محمد) ظاهر شد و الیجاه محمد نیز آخرین پیامبر بود. گروه مذکور همچنین مدعی بودند که، خداوند یک انسان است و پس از مرگ هیچ زندگی دیگری وجودندارد. این گروه با یک چنین تبلیغاتى، بویژه با ادعای برتری سیاهان، یک جریان اعتقادىِ خلاف آموزش های سنتی اسلام را به وجود آورد؛(2) ولی با شروع دهه 1960 و اوج گیری مبارزات سیاهان برای به دست آوردن حقوق مدنى، بسیاری از سیاهان متوجه وجود رابطه ای بین اسلام و مبارزات حق طلبانه خود شدند و در اسلام نوعی فرهنگ مشروع و جانشین برای فرهنگ تبعیض آلود و نژاد پرستانه حاکم بر جامعه آمریکا دیدند مخصوصاً که در اسلام پیام هایی در باره برابری نژادی و تأکید بر ارزش ذاتی و منزلت تمامی انسان ها وجود داشته که برای سیاهان بسیار پر جاذبه بود. بیش ترها معتقدند که، مالکوم ایکس در گرایش دادن سیاهان به اسلام، در این دوره نقش مهمی داشت. گفته           می شود: تا سال 1970 گروه ملت اسلام قریب به صد هزار نفر عضو داشت.(3). نهضت ملت اسلام، منشأ خود را مدیون سنت های مذهبی عرضه شده از سوی مسجد علمی مور – آمریکایی «نوبل دروعلى» می داند. این جنبش دارای ارکان مادی و معنوی است و الیجاه محمد، (مارکوس گاروى) را بانی نهضت خود به شمار می آورد. الیجاه محمد می افزاید:. شکست هر دو شخصیت «نوبل درو على) و (مارکوس گاروى» در آزاد سازی نژاد سیاه به دلیل در اختیار نداشتن (کلید) بود و از سویى، هنوز زمان رهایی فرا نرسیده بود.(4) این بخش به بررسی پیدایش، رشد و رهبری نهضت ملت اسلام و گسترش آن به یک نهضت در سطح ملی اختصاص دارد. پیدایش جنبش ملت اسلام را نمی توان، جدا از رهبری (الیجاه محمد) و وفاداری گروه کوچکی از پیروان وی دانست که از سال 1932 با شکیبایی و ثبات قدم فعالیت کرده اند. معروف است که نخستین کسانی که به وی گرویدند مادر، همسر و شش فرزندش بودند.(5) پیروانش، نخستین پایه مسجد دیترویت را بنا نهادند که امروزه یکی از مساجد مهم جنبش به شمار می رود. در اوایل سال 1934، پلیس دیترویت الیجاه محمد را به دلیل خودداری از فرستادن یکی از فرزندانش به مدرسه دولتی بازداشت کرد. الیجاه محمد پیش از بازداشت شدن تلاش می کرد مدرسه ای مخصوصِ مسلمانان تأسیس کند، اتهامش، آن گونه که در هفته نامه تایم بیان شد: (کمک به غفلت از تحصیل صغیر بود).(6) سهل انگاری هفته نامه تایم در بیان نوع جرم الیجاه محمد تأثیر ناگواری در فکر توده مردم نسبت به وی برجای گذاشت و فرصت مناسبی را برای یک روزنامه سیاه پوست فراهم ساخت تا در سر مقاله خود، از او (الیجاه محمد) دفاع کند. در این سر مقاله نوشته شده بود که، هفته نامه تایم علاقه زیاد به مسائلی دارد که درباره صحت آن تحقیقی به عمل نیامده است: برای نمونه، در افشاگری اخیر مجله تایم درباره الیجاه محمد دو حقیقت خام وجود دارد: یکی این که الیجاه محمد در سال 1934 به جرم (کمک به غفلت از تحصیل صغیر) بازداشت شده و مدت شش ماه با تعلیق مجازات آزاد شده است. به طور کلى، جرم کمک کردن به غفلت از تحصیل صغیر متضمن نوعی عمل غیر اخلاقی یا کیفری است. الیجاه محمد، به عنوان رهبر یک فرقه مذهبی کوشید، مدارس مذهبی تأسیس کند شخص وی و پیروانش از فرستادن فرزندان خود به مدارس دولتی خودداری کردند. کمک الیجاه محمد به غفلت از تحصیل صغیر که در تایم گزارش شده است همین بود.(7). در اواخر همان سال، الیجاه محمد به شیکاگو رفت و در اندک زمانی مسجد شیکاگو را سازمان داد. جنبش تحت رهبری او، باردیگر در جریان شورشِ سالنِ دادگاه در پنجم مارس 1935 و در ساختمان مرکز پلیس واقع در خیابان استیت جنوبى‏(8) شماره 1121، سرزبان ها افتاد. این شورش منجر به درگیری (بین فرقه گرایان رنگین پوست) و پلیس شد.(9) در این درگیری شدید، سروان پلیس (جوزف پالیسنزکى)(10) – که سابقه پنجاه سال کار در اداره پلیس شیکاگو را داشت – کشته شد. به علاوه یک مأمور انتظامی دادگاه نیز به شدت مجروح شد و دو عضو فرقه ملت اسلام هدف اصابت گلوله قرار گرفتند و 38 نفر دیگر، از جمله دوازده پلیس، شش مأمور انتظامی و بیست نفر از پیروان الیجاه محمد زخمی شدند. 43 نفر از اعضای فرقه الیجاه محمد به اتهام مشارکت در قتل سروان پلیس موقتاً بازداشت شدند.زمینه رویدادی که منجر به شورش در دادگاه شد، از ده روز پیش، آغاز گردید. خانم (کریستوپولوس)(11) درخواست بازداشت خانم(حسن) عضو فرقه مورها (مسلمانان) را، به جرم شکستن شیشه های خانه اش در یک نزاع، کرده بود. دادگاه شهرداری یک مأمور (تأمین رفاه) را تعیین کرد تا درباره اتهام وارده بررسی و در صورت لزوم نسبت به صدور حکم بازداشت، اقدام کند. این مأمور که دوشیزه (روزمری گریفین)(12) نام داشت، طرفین دعوا را به دفتر خود، که در نزدیکی دادگاه زنان قرار داشت، احضار کرد. افراد فرقه الیجاه محمد به توصیه رهبر خود، به دلیل این که به وحدت فرقه سوگند خورده اند، به دادگاه رفتند تا از خواهر خود حمایت کنند تا عدالت و انصاف درباره او به اجرا در آید.(13). روزی که ماجرای اتاق دادگاه پیش آمد، خانواده حسن به همراهی پنجاه الی شصت نفر از اعضای فرقه به دادگاه آمده بودند. دوشیزه (گریفین) با خانم حسن و شاکی در دفتر کارش گفت و گو کرد و نظر داد که نیازی به صدور حکم بازداشت نیست. آن گاه خانواده حسن به اتاق دادگاه بازگشتند، خانواده حسن با اطمینان از پیروزی خود، به روی حامیانشان لبخند می زدند. پس از لحظه اى، با علامت دست یکی از اعضای فرقه، همگی شان، به ترتیب نظامی از جای شان برخاستند (این ترتیب جزیی از سنت آنان است) و به سوی قسمت جلوی دادگاه به راه افتادند. در این ضمن، گروه دیگری مرکب از ده زن رنگین پوست، در برابر قاضی (ادوارد شفلر)(14) ایستاده و به سخنان وی درباره دعوی دیگری گوش می دادند. دو گروه، یعنی افراد فرقه الیجاه محمد و ده زن رنگین پوست، به یکدیگر پیوستند. مأموران انتظامی دادگاه به گروه طرفداران حسن گفتندکه، باید از در خروجیی که در پشت سر آنان قرار دارد، خارج شوند نه از در جلوی دادگاه؛ ولی افراد فرقه، مأموران انتظامی را کنار زدند. یک مأمور انتظامی آنان را دعوت به حفظ نظم کرد. یک زن از فرقه الیجاه محمد که به هیجان آمده بود، فریاد زنان به یکی از مأموران انتظامی گفت: عینکت را بردار تا شلاقت بزنم و در فاصله سی ثانیه (کویل)(15) و(مازولا)(16) مأموران انتظامی دادگاه را زیر باران کتک گرفتند وآنان را نقش برزمین کردند. پلیسی که در دادگاه حضور داشت به یاری آنان آمد. افراد فرقه الیجاه محمد صندلی ها را به هوا پرتاب می کردند. (سروان پالیسنزکى) که در کنار قاضی شفلر نشسته بود، به سوی محل نزاع به راه افتاد؛ اما کارآگاه (هاری شلینگ)(17) بازویش را گرفت و او را از این کار بازداشت. سروان پلیس، بی اعتنا به هشدار وى، داخل جمعیت شد تا نظم را برقرار سازد.گزارشگر روزنامه هرالد تریبیون در گزارش خود در شرح این واقعه می نویسد:جنون تقریباً تعصب آمیزی به وجود آمده بود که نتیجه یک رشته رویدادهای بی اهمیت بود که در شرایط عادىِ دادگاه، کسی بدان توجه ندارد. افراد فرقه الیجاه محمد با فینه های قرمز رنگ که به طور کج روی سرشان قرار داشت و با فریادهای بلند دردادگاه توفان به راه انداختند؛ فریادهای (آزادی و عدالت) و (برادر به پیش، به پیش) با برگردان شعر (چه کسی از گرگ بد گنده می ترسه)(18) که یک زن مسلمان با شور و هیجان آن را می خواند، تکمیل می شد. این شورش، از سوی 150 پلیس و مأمور انتظامی پس از نیم ساعت کتک کارى، به نیروی ضربات باتوم و قنداق تفنگ، فروکش کرد
افراد فرقه الیجاه محمد به عنوان اعضای مسجد اسلام شناسایی شدند
تحقیق به عمل آمده نشان می دهد که مسجد اسلام، سازمانی است مخفی که معتقد است: سیاهان از نژاد مورها هستند، نه سیاه پوست. پیامبر اصلىِ شان (نوبل دروعلى) بود که فعالیت اجتماعی خود را با حمل و نقل امانات پستی آغاز کرد و به نظرم می رسد که او شیکاگو را که زمانی ستاد وی بود، ترک گفته باشد; اعضای مسجد شیکاگو، انشعابی است از گروه اصلی (دروعلى). این مسجد شب های یک شنبه، چهارشنبه و جمعه جلسات خود را در خیابان استیت جنوبى، در محل پرستشگاه برگزار می کند. سیستم کامل آیین نظامی این فرقه، آشکارا، مو به مو از کتاب راهنمای انضباطی ارتش گرفته شده است;.اغلب پیروان الیجاه محمد که در این شورش دست داشته اند، به عنوان مراجعان کمیسیون کمک های اضطراری (ایلنینویز) شناسایی شدند. در بازرسی رئیس آگاهی و سایر مأموران از 43 نفر از افراد فرقه الیجاه محمد که در بازداشت به سر می بردند، هیچ گونه اسلحه ای به دست نیامد و نیز در کف سالن دادگاه، چاقو یا تفنگی پیدا نشد. بنابه گفته چند شاهد عینى، مأموران انتظامی و افراد پلیس را با اسلحه کمری دیده اند؛ ولی بازجویان موفق نشدند کسی را که با تیراندازی یک مأمور انتظامی و دو تن از افراد فرقه الیجاه محمد را مضروب کرده بود، شناسایی کنند. اعلام شدکه مرگ سروان پلیس بر اثر سکته قلبی بوده است. در روز پنج شنبه هفتم مارس 1938، 43 تن از اعضای فرقه الیجاه محمد که در این شورش شرکت داشتند، به جرم اهانت به دادگاه به زندان افتادند

ویژگی های جنبش ملت اسلام و محاکمه آن

جنبش ملت اسلام در اوایل دهه 1940 با آزمایش بزرگی روبه رو شد؛ زیرا از استفاده اسلحه خودداری می ورزیدند. اعضای این نهضت معتقد بودند که، خداوند استفاده از هرگونه اسلحه را برای کشتن یک بی گناه، یا به کار بردن خشونت منع کرده است. از این رو، الیجاه محمد در ماه مه 1942 به جرم تحریک پیروانش برای مقاومت در برابر قانون نظام وظیفه و نیز ایجاد اغتشاش‏(19) بازداشت شد. پس از مدتى، اتهامِ ایجاد اغتشاش از الیجاه محمد سلب شد، ولی او به جرم تشویق افرادش به مقاومت دربرابر قانون نظام وظیفه، به پنج سال حبس در زندان فدرال میلان (میشیگان) محکوم گردید. وی در سال 1946 از زندان آزاد شد. در مدت سه سال، بیش از صد نفر از پیروانش به دلیل خودداری از ثبت نام برای رفتن به سربازى، بازداشت و زندانی شدند
یکی از این زندانیان بعدها تعریف کرد که، در سپتامبر 1942، هشتاد نفر از ما در شیکاگو بازداشت شدند. دولت که تصور می کرد مسلمانان عوامل جاسوسی ژاپن هستند به مسجد شیکاگو، هجوم بردند و بنا به گفته کسی که این اطلاع را در اختیار می گذارد نزدیک به پنجاه مأمور آگاهی و پلیس یونیفورم پوش در این حمله شرکت داشتند. اگر چه تعدادی از مسلمانان می توانستند به بازداشت خود اعتراض کنند، ولی اغلب آنان مایل بودند در شمار کسانی باشند که تحت آزار و تعقیب قرار دارند. از این رو، داوطلبانه خود را تسلیم پلیس کردند. پلیس مزاحمتی برای زنان حاضر در مسجد فراهم نیاورد.(20) هر یک از بازداشت شدگان به دو سال زندان محکوم شدند و پس از آزادى، یک دوره تعلیق مجازات نه ماهه را گذراندند.(21)
مسجد مسلمانان در شیکاگو، از سوی پلیس بسته شد. بنا به اظهار یکی از اعضای نهضت:.پلیس همه جا را به هم ریخت تا اسلحه مخفی را کشف کند، چرا که فکر می کردند ما با ژاپنی ها همکاری داریم.خواهر کلارا محمد، همسر الیجاه محمد، در این مدت نقش عمده ای را در ایجاد تماس بین الیجاه محمد و پیروانش چه از راه مکاتبه و چه ازطریق ملاقات در زندان ایفا کرد. رفتار پیروان الیجاه محمد در زندان خوب بود، و به این دلیل، اغلب آنان با برخورداری از تخفیف در مجازاتشان آزاد شدند، همگی آنان عقیده داشتند که، رفتار مقامات زندان نسبت به آنان رضایت بخش بوده است.(22)
الیجاه محمد و پیروانش معتقدند که، به دلیل اعتقادات مذهبی شان بود که به زندان افتادند. الیجاه محمد قاطعانه می گوید:.شیطان‏(23) پرونده سازی کرد، دلیل محاکمه و زندانی شدنم این بود که من حقایق را به پیروانم آموختم. خدمات وکیل مدافع سودی نداشت؛ زیرا شیطان می خواست به هر طریق ممکن صدای مرا خفه کند.(24)
با این که الیجاه محمد داشتن وکیل را پذیرفت، ولی پیروانش از قبول وکیل خودداری کردند و گفتند:.ما به دلایل مذهبی از شرکت در جنگ خودداری کردیم. دولت به ما پیشنهاد کرد که وکیل بگیریم، ولی ما این پیشنهاد را رد کردیم؛ زیرا می دانستیم که اگر دولت وکیلی برای ما تعیین کند(25)، از او کاری ساخته نخواهد بود.(26)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

<   <<   81   82   83   84   85   >>   >