سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که از دنیا اندوهناک است ، از قضاى خدا خشمناک است . و آن که از مصیبتى که بدو رسیده گله آرد ، از پروردگار خود شکوه دارد و آن که نزد توانگر رفت و به خاطر مالدارى وى از خود خوارى نشان داد دو ثلث دینش را به باد داد ، و آن که قرآن خواند و مرد و راه به دوزخ برد از کسانى بود که آیات خدا را به فسوس گرفت و افسانه شمرد ، و آن که دلش به دوستى دنیا شیفته است دل وى به سه چیز آن چسبیده است : اندوهى که از او دست بر ندارد ، و حرصى که او را وانگذارد ، و آرزویى که آن را به چنگ نیارد . [نهج البلاغه]

پایان نامه امام زمان (عج) تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 94/12/27 3:12 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  پایان نامه امام زمان (عج) تحت فایل ورد (word) دارای 70 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پایان نامه امام زمان (عج) تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پایان نامه امام زمان (عج) تحت فایل ورد (word)

مقدمه           
چکیده مطالب        
فصل اول: مهدویت در ادیان الهی                    
نگاهی به تفکر اسلامی پیرامون ظهور امام مهدی (عج)           
عقیده به ظهور حضرت مهدی (ع) از نظر اقوام و ادیان              
مهدویت در مسیح        
مهدویت در زرتشت        
مهدویت در یهود        
مهدویت در یهود (2)     
اسامی مقدس حضرت مهدی (ع)   در کتب مذهبی اهل ادیان           
فصل دوم: کلی نگری در عدل  
عدل چیست؟           
عدالت            
عدالت اجتماعی         
عدل از اصول دین        
عدالت در سایه حضرت مهدی (عج)                     
دولت عاشقی و عدل جهانی   
مهدی زمین را پر از عدل و داد می نماید                    
عل راستین           
فصل سوم: نشانه های ظهور از مناظر گوناگون                 
نشانه های ظهور در کلام امیر المومنین                    
حضرت امام امیر المومنین و وسایل نقلیه زمان حکومت حضرت مهدی (عج)   
امیر المومنین ونزول حضرت عیسی(ع)                     
امام امیر المومنین و نشانه های پیش از قیام               
نشانه های پیدایش این حکومت  
ویژگی های ظهور مهدی (عج) و حکومت جهانی اش              
حضرت مهدی منتظر(عج) کیست؟                    
سیمای حضرت مهدی (ع)     
نشانه های ظهور در شب معراج  
فصل چهارم: دیدار        
نامه امام زمان به آیه الله نجفی مرعشی                 
منابع و مآخذ        

بخشی از منابع و مراجع پروژه پایان نامه امام زمان (عج) تحت فایل ورد (word)

1- ظهور حضرت مهدی (عج) از دیدگاه اسلام و مذاهب و ملل جهان/ نوشته ی: سید اسداله هاشمی شهیدی)

2- ملاقات علمای بزرگ اسلام با امام زمان (ع) / نوشته ی: سید محمد طباطبایی

3- پیرامون ظهور حضرت مهدی (عج)/ نوشته عبدالحمید هاجر

4- مهدی (عج): ده انقلاب در یک انقلاب / نوشته ی: حسن رحیم پور (ازغدی)

5- عدل الهی / نوشته ی: استاد مطهری

مقدمه

گفتم که روی ماهت از من چرا نهان است؟

گفتا: تو خود حجابی، ور نه رخم عیان است

انتظار فرج، انتظار صدور فرحان عمومی علیه کفر و ستم است. انتظار یعنی بر طرف کردن عوامل غیبت او و فراهم ساختن زمینه ظهورش ظهور موفورالسدور او پایان رنجها و کج راهی های بشریت و آخرین امید انسان برای رسیدن به عدالت، صلح، معنویت و سعادت است. راست قامتان منتظر، هر روز بر او سلام می کنند، با او تجدید  عهد می نمایند ، برای یاری اش همیشه آماده اند و از هرچه که ظهور او را تأخیری  می اندازد (گناه، دنیا طلبی، فساد، منکر و ;) پرهیز می کنند

عن محدبن عثمان العحدی (رض) قال

والله ان صاحب هذا الامر لنهضد الموسم کل سنه بری الناس و یعرفهم و یروقه ولایعد فونه

محمد بن عثمان رضی الله عند (نائب دوم حضرت) گوید

قسم به خدا هر آینه حضرت حجت- علیه السلام- در هر سال در مراسم حج حاضر می شود را می بیند و آنها را می شناسد و ایشان نیز او را می بینند ولی حضرت را نمی شناسند

دل بی تو تمنا نکند کوی منی را

زیرا که صفائی نبود بی تو صفا را

ای دولت مرانم ز در خویش گدارا

زآن پیش که رانند شهان خیل گدارا

بازآی که تا فرش کنم دیده به راهت

حیف است که بر خاک نهی آن کف پا را

چکیده مطالب

ویژگی های حضرت مهدی (عج)

1- حضرت مهدی دو غیبت دارد: 1- غیبت صغری: که 70 سال بود – 2- غیبت کبری: که بسیار طولانی شده است

2- حکومت جهانی اش سراسر گیتی را فرا خواهد گرفت و قوانین فردی و اجتماعی اسلام به مرحله اجرا در می آید.3- تمام جهان هستی و موجوداتش مسخر امر و اراده او                می شوند. 4- جمعی از خوبان از گدشتگان به امر خدا زنده می شوند و در شکر آن حضرت انجام وظیفه می کنند. 5- ظلم و ستم از سرتا سر جهان رخت بر می بندد

6- مشعل فروزان عدالت صفحه گیتی را روشن می کند و تاریکی را از جهان می زداید. و ;

نشانه های پیدایش این حکومت

گرسنگی وقحطی، مبتلا شدن به انواع بلاها، فساد در تجارت و بازرگانی و;، وحشت و اضطراب، خروج دائه الارض دجال، نزول عیسی بن مریم (ع) از آسمان، طلوع خورشید از مغرب، صیحه آسمانی، خسف و فرو رفتن در زمین بیداء، اختلاف مردم در دین، افزایش قتل و کشتار، افزایش علمای فاسق (بی عمل) و خیانتکار، مردها به مردها اکتفا می کنند و زن ها به زن ها، قیام مردی او اولاد امام حسین(ع)

سیمای حضرت مهدی

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: مهدی از من است. پیشانی بازو نورانی و بینی کشیده و باریک دارد سیمایش چون ماه تابان و چهره اش گرد و درخشان است راست قامت و تا حدی بلند قد و دندان هایش چون شانه ظریف و منظم است دیدگان مبارکش چون سرمه کشیده محاسن مبارکش پرمو و برگونه راست او خالی جذاب است

آری! عقیده به ظهور یک مصلح بزرگ آسمانی در پایان جهان یکی از مسائل بسیار مهم و حساسی است که نه تنها در آیین مبین اسلام بلکه در همه ی ادیان آسمانی و نه تنها پیروان ادیان و مذاهب بلکه در نزد بسیاری از مکاتب مختلف جهان سابقه دیرین دارد. و تمامی پیروان ادیان به آن عقیده دارند

مهدویت در یهود

انجیل: در انجیل برنا با نویدهای مهدی- علیه السلام به صراحت آمده است. ولی نظر به اینکه مسیحیان آن را معتبر نمی دانند، در اینجا فقط نویدهای موجود در انجیل معتبر از نظر آنان می آوریم

همچنان برق از مشرق ساطع شده تا به مغرب ظاهر می شود ظهور پسر انسان نیز چنین خواهد شد آنگاه علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد و در آن وقت جمیع طوایف زمین سینه زنی می کنند و پسر انسان را ببینند که بر ابرهای آسمان با قوت و جلال         می آید ; در آن وقت فرشتگان  خود را از جهات اربعه از انتهای زمین تا به اقصای فلک فراهم آورد ;

لازم به تذکر است که: کلمه پر انسان مطابق نوشته «مستر هاکس آمریکایی» در کتاب  خود «قاموس کتاب مقدس» 80 بار در انجیل تکرار شده و فقط 30 مورد آن با حضرت عیسی قابل تطبیق می باشد و در 50 مورد دیگر از نجات دهنده ای می گوید که کسی جز حضرت مهدی نمی باشد

مهدویت در زرتشت

در منابع زرتشتیان تصریحات زیادی به ظهور مهدی (عج) شده است که به بعضی از آنها اشاره می کنیم در بخش گاتها که یکی از بخش های چهارگانه اوستا است چنین آمده است

و هنگامی که سزای گناهکاران فرا رسد پس آن گاه ای فردا کشور را بهمن در پایان برپا کند از برای کسانی که دروغ را به دستهای راستی سپرند و خواستاریم از آنانی باشیم که زندگی تازه کنند

در پایان جهان پیش از رستاخیز عمومی آغاز سزی گناهکاران است که به سزای این جهان خود خواهند رسید

این دولت با سعادت تنها برای کسانی است که دروغ را به دست های راستی سپرده و منش زشت را در بوته فراموشی نهاده اند

نگاهی به تفکر اسلامی پیرامون ظهور امام مهدی (عج)

مهدی (عج) ظهور می کند به طوری که بر سر او ابری است و در آن ندای کسی است که فریاد می زند: این مهدی جانشین خداست پس از او تبعیت کنید

در این حدیث اشاره ای است به پیشرفت شگفت انگیزی که با ظهور حضرت مهدی(عج) همراه است بطوریکه ابروماه را در اعلام صداهای نیکو و شرافتمندامه برای همه مردمان جهان تسخیر می کند. برای اینکه سطح تمدن و پیشرفت و سطح آگاهی و رشد مردم زیاد و زیادتر می شود تا اینکه به بالاترین سطح و واج خود در افق آگاهی مردم برسد بطوریکه هیچ جایی برای کودنی و نفهمی نباشد امام محمد باقر(ع) می فرماید: «اذا قام قائمنا وضع یده علی رؤوس العباد، فجمع بها عقولهم». یعنی اگر قائم ما قیام کند دستش را بر سر بندگان قرار می دهد، پس عقلهایشان را جمع آوری می کند. اما در مورد صفتهایش از حضرت محمد(ص) روایت شده که می فرمایند «المهدی من ولدی، ابن أربعین، سنه، کان وجهه کوکب دری، فی خده الایمن خال أسود، و علیه عباءتان، یستخرج الکنوز و یفتح مدائن الشرک». یعنی مهدی از نسل من است دارای چهل سال صورتش مانند ستاره ای درخشان می ماند در لب راست او خالی سیاه است و بر روی او دوعباست، گنج ها را استخراج کرده دروازه های شرک را فتح می کند. امام رضا (ع) فرمود: و او خلت الارض یوماً بغیر حجه لماجت بأهلها کما عوج البحر بأهله. اگر زمین روزی از وجود حضرت حجت خالی بماند همراه ساکنان آن مانند امواج دریا تلاطم می کند

خداوند عزوجل می فرماید: و ما کان الله لیغد بهم وانت فیهم تاتو در میان آنها هستی خداوند آنان را عذاب نخواهد کرد

عقیده به ظهور حضرت مهدی ( علیه السلام )ازنظر اقوام وادیان

انتظار ظهور یک مصلح بزرگ آسمانى، و امید به آینده و استقرار صلح و عدل جاویدان، امرى فطرى و طبیعى است که با ذات و وجود آدمى سر و کار داشته و با آفرینش هر انسانى همراه است و زمان و مکان نمى شناسد و به هیچ قوم و ملّتى اختصاص ندارد

از این رو، همه افراد طبق فطرت ذاتى خود مایلند روزى فرا رسد که جهان بشریّت در پرتو ظهور رهبرى الهى و آسمانى و با تأیید و عنایت پروردگار، از ظلم ظالمان و ستم ستمگران نجات یافته، شور و بلوا در جهان پایان پذیرد و انسانها از وضع فلاکت بار موجود نجات یابند و از نابسامانى و نا امنى و تیره روزى خلاص شوند و سرانجام به کمال مطلوب و زندگى شرافتمندانه اى  نایل آیند

به همین دلیل، در تمام ادیان و مذاهب مختلف جهان، از مصلحى _ که در آخر الزمان ظهور خواهد نمود و به جنایتها و خیانتهاى ضد انسانی خاتمه خواهد داد و شالوده حکومت واحد جهانى را بر اساس عدالت و آزادى واقعى بنیان خواهد نهاد _ سخن به میان آمده و تمام پیامبران و سفیران الهى در این زمینه به مردم با ایمان جهان، نویدهایى داده اند

در این زمینه، یکى از نویسندگان معروف چنین مى نویسد

«موضوع ظهور و علایم ظهور، موضوعى است که در همه مذاهب بزرگ جهان واجد اهمیّت خاصّى است. صَرفِ نظر از عقیده و ایمان که پایه این آرزو را تشکیل مى دهد، هر فرد علاقه مند به سرنوشت بشریّت، و طالب تکامل معنوى وقتى که از همه نا امید مى شود، و مى بیند که با وجود این همه ترقّیات فکرى و علمى شگفت انگیز، باز متأسّفانه، بشریّت غافل و بى خبر، روز به روز خود را به سوى فساد و تباهى مى کشاند و از خداوند بزرگ بیشتر دورى مى جوید، و از اوامر او بیشتر سرپیچى مى کند; بنا به فطرت ذاتى خود متوجّه درگاه خداوند بزرگ مى شود، و از او براى رفع ظلم و فساد یارى مى جوید

از این رو در همه قرون و اعصار، آرزوى یک مصلح بزرگ جهانى در دلهاى خداپرستان وجود داشته است. و این آرزو نه تنها در میان پیروان مذاهب بزرگ، مانند: زرتشتى و یهودى و مسیحى و مسلمان، سابقه دارد، بلکه آثار آن را در کتاب هاى قدیم چینیان و در عقاید هندیان، و در بین اهالى اسکاندیناوى و حتّى در میان مصریان قدیم و بومیان و حتّى مکزیک و نظایر آنها نیز مى توان یافت»

آرى! عقیده به ظهور یک مصلح بزرگ آسمانى در پایان جهان، یکى از مسایل بسیار مهمّ و حسّاسى است که نه تنها در آیین مبین اسلام، بلکه در همه ادیان آسمانى، و نه تنها در میان پیروان ادیان و مذاهب بلکه در نزد بسیارى از مکاتب مختلف جهان سابقه دیرین دارد، و تمامى پیروان ادیان بزرگ عالم از مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان گرفته تا پیروان مکتب هاى الحادى، همه و همه بدان عقیده دارند

مهدویت در باور مسیح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله ارزیابی گناه تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 94/12/27 3:12 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله ارزیابی گناه تحت فایل ورد (word) دارای 44 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ارزیابی گناه تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله ارزیابی گناه تحت فایل ورد (word)

گناه و اندیشه            
گناه و عمل       
گناه و توجیه اقتصادی      
گناه و توجیه روانی          
گناه و توجیه فرهنگی        
گناه و توجیه سیاسی        
گناه و تشخیص حق و باطل       
گناه وراثت              
گناه و تربیت خانوادگی    
گناه و تغذیه            
گناه و اقتصاد          
گناه و محیط نا پاک         
کناه و دوستان بد    
گناه و جهل              
گناه و فرهنگ جامعه        
گناه و تداوم گناه    
گناه و آیات             
گناه و روایات         
گناه از دیدگاه سایر ادیان و مکاتب   
گناه و عرفیات        
گناه و خود شناسی        
گناه و یاد خدا        
گناه و تفکر            
گناه و عبادت         

ارزیابی گناه از دیدگاه اندیشه و عمل

گناه و اندیشه

 در قرآن آیاتی یافت می شود که اندیشه گناه را گناه می داند مانند: «ان الذین یحبون ان تشیع الفحاشه فی الذین امنوا لهم عذاب الیم فی الدنیا و الاخره» [1]؛ کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت می باشد

قابل توجه اینکه آیه نمی گوید: کسانی که رواج زشتیها دهند، بلکه می گوید: دوست دارند که چنین کاری را انجام دهند، همین دوست داشتن، گناه است که عذاب دردناکی است، پس اندیشه گناه هم، گناه می باشد

امام صادق (ع) می فرمایند: «اینکه دوزخیان در دوزخ جاودانه اند، بدان جهت است که نیاتشان در دنیا این بوده، که اگر تا ابد در دنیا بمانند نافرمانی خدا را بکنند، و بهشتیان نیز در بهشت جاودانه اند، بدان جهت است که نیاتشان در دنیا این بوده که اگر تا ابد زنده بمانند، اطاعت خدا را بنمایند. هر دو دسته به خاطر نیت های خود در دوزخ و بهشت جاودانند.» [2]

حضرت مسیح به پیروان خود می فرمود: «موسی بن عمران به شما دستور داده که زنا نکنید و من به شما امر می کنم که، فکر زنا را نیز در خاطر نیاورید، تا چه رسد به عمل زنا، هر که فکر زنا کند، مانند کسی است که در عمارت زیبا و رنگ آمیزی شده، آتش بیفروزد که با این عمل دود آتش، رنگ خانه را تباه می کند، اگر چه خانه هم نسوزد.» [3] با این بیان روشن شد که، اندیشه گناه، گناه محسوب می شود. زیرا اندیشه به گناه بستر را برای به فعلیت درآمدن آن می گستراند

گناه و عمل

آیات متعددی از قرآن تصریح دارد که، گناه فقط با عمل تحقق می یابد؛ از آن نمونه: «فمن یعمل مثقال ذره خیراً یره و من یعمل مثقال ذره شراً یره» [4] پس هر کس به اندازه سنگینی ذره ای کار خیر انجام داده، آن را می بیند و هر کس به اندازه ذره ای کار بد کرده، آن را می بیند

این آیه انسان را به تفکری عمیق وا می دارد، و نشان می دهد که حسابرسی در قیامت فوق العاده دقیق و حساس است، که حتی کوچکترین اعمال انسانی را وزن   می کنند، و به حساب می آورند

«ابوسعید خدری نقل می کند که وقتی آیه فوق نازل شد، عرض کردم یا رسول الله: آیا من همه اعمالم را می بینم؟ فرمود: آری، گفتم: آن کارهای بزرگ را؟ فرمود: بله، گفتم: کارهای کوچک کوچک را؟ فرمود: بله، عرض کردم: ای وای بر من! مادرم به عزای من بنشیند . فرمود: بشارت باد تو را ای ابوسعید! چرا که اعمال نیک ده برابر حساب می شود تا هفت صد برابر و خدا برای هر کس بخواهد آن را هم دو چندان می کند. اما عمل گناه به اندازه یک گناه مجازات دارد، یا خداوند آنرا عفو می کند، بدان هیچ فردی به عملش نجات نمی یابد (جز اینکه کرم خدا شامل او گردد)، عرض کردم: حتی شما هم ای رسول خدا؟! فرمود: حتی من، مگر اینکه خداوند مرا مشمول رحمتش سازد.»[5]

با این بیان روشن شد، میزان محاسبه در قیامت، اعمال بندگان است و نیت گناه، گناه محسوب نمی شود، با توجه به مدارک قبل که اندیشه گناه را گناه معرفی می کرد، می توان نتیجه گرفت که ، اندیشه گناه نزدیک شدن به قرقگاه و مرزهای الهی است، با یک غفلت ممکن است انسان قدم در آن طرف منطقه ممنوعه بگذارد، و دچار هلاکت شود؛ لذا حضرت علی (ع) می فرماید: «کسی که در مورد گناهان زیاد فکر کند، گناهان او را به سوی خود می کشانند» [6] بنابراین اندیشه گناه، خلاف ادب نسبت به خداوند رحمن، و جرات نمودن بر نافرمانی اوست؛ لذا باید مواظب بود آیینه پاک دل انسان، بافکر گناه هم، آلوده نشود

در پایان این بحث می توان نتیجه گرفت: گاهی اندیشه گناه به شکل تصورات ذهنی است و استقراری هم ندارد، این قسم یقیناً گناه نمی باشد. حضرت رسول (ع) در این مورد می فرمایند: «خداوند بر امت من چیزهائی را که در نیاتشان بگذرد، اگر به گفتار یا عمل منجر نشود، بخشیده است.» [7]

ولی گاهی اندیشه گناه به معنی عزم و تصمیم جدی بر گناه است، و دنبال آن رنگ احتیاط می زند. حرص و طمع به دنیا را تحت عنوان تامین زندگی معرفی می کند، اگر حادثه ناگواری پیش آید، عدم احتیاط در امور را به قضا و قدر نسبت می دهد، زیر پوشش اینکه شخص فاسق است، غیبت می کند ، و گناه کبیره غیبت را توجیه می کند، پوشاندن حق را با تقیه تفسیر می کند. خلاصه اینکه با تحریف مفاهیم، گناهان خود را تحت پوشش شرعی و درست، پنهان می کند. اکنون به چند نمونه از ابعاد مختلف توجیه اشاره می کنیم

1      گناه و توجیه اعتقادی

انسان مومن باید معتقد به اصول دین اسلام، و کلیه معارف و قوانینی که خداوند توسط حضرت رسول (ص) برای هدایت بشر آورده، باشد و به این اعتقادات در عمل هم پایبند باشد. ولی گاهی بعضی افراد دست به توجیهاتی در مسائل اعتقادی، می زننند که برای ارتکاب گناه خود دلیل داشته باشند؛ به نمونه هائی از آن اشاره می کنیم: (تقدم اعتقادات شخصی بر  اعتقادات اسلامی و شرعی)

خداوند متعال، هیچ انسانی را به کفر و شرکت وادار نکرده، و او را در پذیرش راه، آزاد قرار داده. خداوند در قرآن می فرماید: «ما راه را به انسان نشان دادیم، خواه شاکر و پذیرا باشد، یا کفران کننده و ناپذیرا». [8]

تردید انسان در بعضی کارها، و اینکه انسان می تواند اعمال نیک یا بد را به اختیار خود انتخاب کند، دلیل بر آزادی اوست، ولی این آزادی در تحت قاعده «جبر و اختیار» می باشد؛ نه جبر کامل درست است که بگوئیم: ما هیچ اراده ای نداریم، و نه اختیار کامل صحیح است که بگوئیم: همه چیز در اختیار ما می باشد، بلکه با قدرت و قوه ای که خدا به ما داده، می توانیم با اراده آزاد خود، عمل خوب یا، بد را انجام می دهیم. اگر در کارها مجبور بودیم، خلقت بهشت و دوزخ لغو و بی فائده بود. با این مقدمه می توان گفت: بسیاری از افرادی که کافر یا مشرک می شوند، عمل خود را این گونه توجیه می کنند: ما پدران خود را بر این راه یافتیم، چون پدران ما کافر یا مشرک بودند، ما هم همان گونه شدیم، گرگ زاده به جرم گرگ بودن مواخذه نمی شود، خواست خدا این بود، اگر خدا می خواست، ما را هم هدایت می کرد

این افراد با چنین فریب، گناه خود را توجیه می کنند، در حالیکه خداوند هیچ انسانی را به عمل منحرف و کفر و شرک وادار نکرده و او در انتخاب آزاد است و مجبور نیست. با انتخاب خود می تواند اهل بهشت یا دوزخ گردد

از دیگر توجیهات اعتقادی: بسیار دیده شده پسر و دختر به عنوان اینکه  در آینده می خواهند ازدواج کنند، مدتها با هم رفت و آمد و آمیزش دارند و اینگونه توجیه می کنند که می خواهیم به اخلاق و رفتار یکدیگر آشنا شویم؛ در حالیکه این ارتباط به هیچ وجه با اعتقادات مذهبی ما سازگار نیست و شرع مقدس آنرا امضاء نکرده

مورد دیگر اینکه: تحت پوشش جهیزیه و مهریه در ازدواج، جهیزیه ها و مهریه های سنگینی را به طرفین تحمیل می کنند و این موارد را جزء معتقدات مذهبی عنوان می کنند: لذا برای دوری از این توجیهات، قرآن و سنت را در همه موارد زندگی ملاک و میزان قرار دهیم

2گناه و توجیه روانی

افراد اجتماع برای تسکین و آرامش روح و روان خود، اعمالی را در طول زندگی بصورت عادت انجام می دهند و با آن اعمال خو گرفته اند و بسیاری از عملکردهای زشت خود را توجیه می کنند. بعنوان نمونه: جهل و عدم اهمیت به مسائل تربیتی در میان خانواده ها، پیامدهای ویران کننده ای دارد. اگر از بعضی افراد سئوال شود: چرا فرزندانت را به روش صحیح تربیت نمی کنی؟ می گوید: باید آنها را آزاد گذاشت، چون اعمال فشار موجب بروز عقده روانی می شود. با این توجیه ناپسند فرزندان خود را به انحراف و تباهی می کشاند

نمونه دیگر: افراد زیادی در اجتماع، عادت ناپسند به سیگار، مصرف مواد مخدر، میگساری و … را اینگونه توجیه می کنند: اراده خود را از دست دادیم، یا برای تسکین و آرامش این اعمال را انجام می دهیم. در حالیکه تجربه نشان داده که افراد با تصمیم و اراده قوی قله های بزرگی را فتح کردند، و آرامش فقط با یاد خدا حاصل می شود

نمونه دیگر: عدم پرداختن به اعمال صالحه و خدمت به همنوع اینگونه توجیه می شود: دیگران هم کار خوب انجام نمی دهند، هر که به فکر خویش است. با این توجیه شر و بدیها جای خوبیها را می گیرد. در جواب باید گفت: هر کس در گرو اعمال خویش است

3گناه و توجیه فرهنگی

فرهنگ غنی اسلامی فرهنگی است که با قوانین سعادت آفرین الهی آزین بسته شده است و قانونگذار خود کم و کیف وضعی قوانین را بیان فرموده، افراط و تفریط و تاثیرپذیری از هر فرهنگی مغایر با فرهنگ اصیل اسلامی مذموم و مردود و غیر قابل توجیه است

مجموعه اموری مانند: عقائد، تاریخ، آداب و رسوم و … که به روح انسان شکل      می دهد و انگیزه اصلی او را به سوی مسائل مختلف فراهم می سازد، فرهنگ هر جامعه و شناسنامه هویت یک جامعه است. بسیاری از امور فرهنگی که با موازین شرعی تطبیق نمی کند و ناپسند است بین افراد توجیه می شود. بعنوان نمونه

تکبر به مال، اصل و نسب، منصب، قوم و قبیله و … انسان را به غرور وا می دارد و هرگز با افرادی که فاقد این صفات هستند رفت و آمد و همنشینی نمی کند. باید دانست که تکبر از صفات شیطان است، و اسلام با این پدیده شوم به مبارزه برخاسته، و تنها ملاک تقوی را حاکم و میزان قرار داده

تحریف مفاهیم و برداشت های نادرست از دین نمونه دیگری از این موضوع است. اختلاط زن و مرد در مجالس یا جشنهای عروسی اینگونه توجیه می شود: که همه با هم برادر و خواهریم، یا پاکی دل ملاک است، رعایت حجاب برای زن ضرورتی ندارد، یا دلت پاک باشد، نماز هم نخواندی عیبی ندارد، یا برخی مرتکب گناهان می شوند به بهانه اینکه حکم خدا را نمی دانیم، از ما بیشتر از این نمی خواهند. در حالیکه باید شرع و عمل معصومین برای ما حجت باشد. حضرت زهرا (ع) باید الگوی زنان ما باشد. اهتمام شدید حضرت رسول (ص) به نماز که پاکترین قلبها را داشت، مدنظر همه باشد، و اهتمام شرع به تعلیم و تعلم برای ما حجت است

4 گناه و توجیه سیاسی

حاکمان و سیاست مداران در طول تاریخ برای تثبیت حکومت خود و تسلط بر توده مردم به اصول و روشها و عملکردهائی توسل می جستند. اعمال ننگین حاکمان ظالم و ستمگر، و توجیه نمودن اعمال خود با مفاهیم شرعی و دینی، صفحات تاریخ را در گذشته و حال، سیاه نموده، و مومنان راستین را به بهانه مخالفت با قانون حکومت، به زندان، شکنجه، تبعید ، ترور و قتل محکوم می کردند. یزید و آل ابی سفیان برای توجیه قتل امام حسین به مردم چنین القا می کردند: حسین بن علی با تخلف از یزید: از دین جدش خارج شده؛ لذا اریختن خونش مباح است! در روز عاشورا عمربن سعد به لشکر خود برای حمله به اردوگاه امام (ع) این توجیهات و الفاظ فریبنده ، متوسل می شود! که نهادینه نمودن دموکراسی، برقراری عدالت اجتماعی و رفاه عام از آن جمله اند

گناه و تشخیص حق و باطل

مرزبندی بین عملکرد حق و باطل برای بسیاری افراد نامشخص است، و همین عدم شناخت موجب بروز گناه می شود. شخص گمان می کند نیکوکار است، در حالیکه گناه را با تصور  ثواب مرتکب می گردد، و این عملکرد او را از بهشت دور، و به دوزخ نزدیک می کند. در بحث توجیه گناه، گناهکار با شناخت گناه، عمداً دست به نیرنگ می زند و حق را با باطل آمیخته می کند، و سرپوش روی گناه خود می گذارد، ولی در این بحث مسئله عدم آگاهی و علم به حدود گناهان است که فرد را به اشتباه می اندازد. بنابراین عدم شناخت مرز میان نیکی و بدی، حلال و حرام، حق و باطل، دنیا و آخرت انسان را به گمراهی می کشاند؛ لذا زیر پوشش مدح به چاپلوسی، زیر پوشش صبر به ناتوانی، زیر پوشش فروتنی به خواری، زیر پوشش عزت به تکبر، زیر پوشش سیاست به دنیاپرستی، زیر پوشش قناعت به بخل، زیر پوشش داد و ستد حلال به حرام خوری و رباخواری، زیر پوشش روشن کردن نارسائی به غیبت، زیر پوشش دروغ مصلحت آمیز به دروغ حرام، زیر پوشش استضعاف به ستم، زیر پوشش عدالت به طرفداری از این و آن، زیر پوش تقیه به پوشاندن حق، زیر پوشش حفظ زبان به سکوت از بیان حق، زیر پوشش پاکدامنی به سرکوب غرائز، زیر پوشش سخاوت به اسراف، زیر پوشش استقامت به لجاجت، زیر پوشش تلاش به حرص، و زیر پوشش زهد به ترک دنیا رو می آورد؛ لذا برای اجتناب از این گناهان باید این مرزها شناخته شود. برای روشن شدن بحث، چند واژه را توضیح می دهیم

سخاوت به هر گونه بذل و بخشش گفته می شود و از فضائل اخلاقی و نشانه ایمان است. «تجاوز و زیاده روی از حد اعتدال در هر کاری» [9] می باشد. افراد ثروتمند با نام زیبای سخاوت در تهیه وسائل زندگی، تشریفات، هزینه ها، ریخت و پاش ها، میهمانی ها، عروسی ها و مسافرتها، مبتلا به حرامها و اسرافهای زیادی می شوند و به خاطر عدم شناخت حدود و مرز شرعی، سخاوت تبدیل به اسراف می شود

پاکدامنی به معنی حفظ نفس از تمایلات و شهوات نفسانی است. امیال و خواسته های جنسی درونی که از آن به شهوات تعبیر می شود، شهوت جنسی یک امر طبیعی و خدادادی است و از عوامل حرکت انسان برای پیشرفت زندگی بشمار می آید، گرچه نمی توان شهوات را از بین برد، اما هرگز نباید برای سرکوبی آن نیز تلاش کرد. اما متاسفانه عده ای به عنوان پاکدامنیی و خویشتن داری، با وجود تمام امکانات ازدواج، به خاطر ترس از فقر در آینده به سرکوب غرائز می پردازند، و این عمل منجر به عقده های روانی و ناراحتی های عصبی می شود؛ بنابراین بر اثر عدم شناخت حدود شرع، با نام پاکدامنی به سرکوب غرائز می پردازند

زهد یعنی بی اعتنائی و عدم دلدادگی به دنیا، زاهد کسی است که در دنیا کار و تلاش می کند، و تسلیم رضای پروردگار است فعالیت اقتصادی شرعی صحیح و معقول، هیچ منافاتی با زهد ندارد، بلکه برای سعادت دنیا و آخرت تلاش لازم است. عده ای زیر پوشش زهد، به ترک دنیا کشیده می شوند و دنیای معقول خود و اطرافیان خود را ضایع می سازند


 

[1] نور، آیه 19

[2] وسائل الشیعه، 36/

[3] بحارالانوار، 331/

[4] زلزله، آیه 7 و

[5] تفسیر در المنثور،

[6] غرر الحکم، 664/

[7] نهج الفصاحه، ح

[8] انسان، آیه 3

[9] مفردات راغب، کلمه سرف


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید



کلمات کلیدی :

پروژه کارآفرینی تولید سالامبور تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 94/12/27 3:12 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  پروژه کارآفرینی تولید سالامبور تحت فایل ورد (word) دارای 96 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه کارآفرینی تولید سالامبور تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه کارآفرینی تولید سالامبور تحت فایل ورد (word)

کلیات و شناخت طرح    
سوابق ثبتی طرح    
مجوزهای قانونی طرح    
هدف پروژه    
فصل اول: خلاصه گزارش طرح
1-1- مشخصات طرح    
2-1- فرآیند تولید    
3-1- شرایط عملیاتی    
4-1- درصد تأمین مواد اولیه    
5-1- تعداد کارکنان    
6-1- تأسیسات زیربنایی    
7-1- دستگاهها و تجهیزات خط تولید    
8-1- زمین و ساختمانها    
9-1- سرمایه گذاری    
10-1- قیمت تمام شده    
11-1- قسمت عمده فروشی    
12-1- شاخص‌های اقتصادی    
فصل دوم: کلیات
مقدمه    
1-2- پوست    
2-2- ساختمان شیمیای پوست    
3-2- مصارف پوست    
4-2- تقسیم بندی پوست    
5-2- عیوب پوست    
6-2- ساختمان پوست    
فصل سوم: بررسی‌های فنی
1-3- آلودگی‌های سالامبورسازی    
2-3- پساب کارخانه    
3-3- تعیین و محاسبه ظرفیت برنامه تولید و شرایط عملکرد واحد    
4-3- مشخصات مواد اولیه از نظر نوع، میزان مصرف سالیانه، قیمت و سایر مشخصات فنی با ذکر محل تأمین آنها    
5-3- مشخصات فنی دستگاهها و تجهیزات خط تولید    
6-3- مشخصات تجهیزات و تأسیسات عمومی    
1-6-3- برق    
2-6-3- آب رسانی    
3-6-3- سایر تأسیسات مورد نیاز    
7-3- برآورد ساختمان‌های مورد نیاز    
1-7-3- برآورد مساحت سالن تولید    
2-7-3- برآورد مساحت انبارها    
3-7-3- برآورد مساحت ساختمانهای اداری، نگهبانی، سرویس    
4-7-3- برآورد مساحت ساختمانهای تأسیسات، تعمیرگاه و آزمایشگاه    
8-3- برآورد زمین مورد نیاز    
9-3- برآورد محوطه سازی مورد نیاز    
1-9-3- دیوارکشی    
2-9-3- آسفالت و پیاده سازی    
3-9-3- محوطه سازی، فضای سبز و روشنایی    
10-3- برآورد نیروی انسانی مورد نیاز    
فصل چهارم: بررسی‌های مالی و اقتصادی
1-4- برآورد سرمایه ثابت    
2-1-4- زمین    
2-1-4- محوطه سازی    
3-1-4- ساختمانها    
4-1-4- تأسیسات    
5-1-4- وسایل حمل و نقل    
6-1-4- ماشین آلات و تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی    
7-1-4- لوازم و اثاثیه اداری و دفتری    
8-1-4- محاسبه هزینه‌های قبل از بهره‌برداری    
9-1-4- محاسبه سرمایه ثابت    
2-4- هزینه‌های تولید    
1-2-4- حقوق و دستمزد    
2-2-4- برآورد هزینه انرژی (آب، برق و سوخت)    
3-2-4- برآورد هزینه مواد اولیه و قطعات مورد نیاز    
4-2-4- برآورد هزینه‌های استهلاک    
5-2-4- برآورد هزینه تعمیرات و نگهداری    
6-2-4- برآورد هزینه ملزومات اداری کارکنان و لوازم حفاظتی کارگران    
3-4- برآورد سرمایه در گردش    
4-4- نحوه سرمایه گذاری    
5-4- محاسبه قیمت تمام شده و قیمت فروش     
1-5-4- قیمت تمام شده    
2-5-4- قیمت فروش    
- تجزیه و تحلیل از نظر مالی و اقتصادی    
1-6-4- نقطه سر به سر    
2-6-4- ارزش افزوده ناخالص و خالص    
فصل پنجم: بررسی‌های طرح
1-5- برآورد سرمایه گذاری طرح    
2-5- نحوه تأمین مالی هزینه‌های طرح    
3-5- پیش بینی مالی و برنامه‌ریزی سود، فروش و هزینه    
1-3-5- برنامه ریزی سود، فروش و هزینه‌های عملیاتی    
4-5- صورت حساب سود و زیان پیش بینی شده    
5-5- پیش بینی ترازنامه‌ی طرح    
6-5- محاسبه و طبقه بندی نسبت‌ها    
7-5- خلاصه گزارش و نتیجه طرح    

چارت زمان بندی طرح

ردیف       شرح                6 ماهه اول     6 ماهه دوم     6 ماهه سوم   6 ماهه چهارم

1       مطالعات و بررسی طرح

2      خرید زمین

3       تسطیح و محوطه سازی

4      ساختمانها

5      تأسیسات

6      ماشین آلات

7     وسایل اداری و کارگاهی

8    وسایط نقلیه

9    هزینه‌های پیش بینی نشده

 

کلیات و شناخت طرح

برای ارزیابی و توجیه فنی، اقتصادی و مالی هر طرح لازم است ابتدا مشخصات مدیران، معرفی تولیدات، مواد اولیه و نیروی انسانی مورد نیاز بر اساس تعاریف زیر تدوین و همراه جدول مربوطه تکمیل گردد.

سوابق ثبتی طرح

هر طرح تولیدی دارای مشخصات و سوابقی در ابتدای تشکیل است که این مشخصات شامل سوابق ثبتی شرکت و سوابق سهامداران و مجریان طرح می‌باشد. قبل از اجرای هر طرح باید به سوابق ثبتی که شامل موضوع، سرمایه، نام شرکت یا کارخانه، محل اجرا و دفتر مسکونی آن می‌باشد اشاره کرد. سوابق ثبتی این طرح به شرح زیر است:

این طرح به عبارت دیگر این پروژه در تاریخ 15/12/81 به وسیله انعقاد قرارداد با پیمانکاران جهت احداث کارخانه‌ی سالامبور، پس از اخذ مجوز لازم از اداره صنایع به طور رسمی شروع شد. نام این کارخانه سالامبور تیسفون است که محل آن واقع در شهرک جی- خیابان دوازدهم اصفهان می‌باشد و دفتر مرکزی آن در احمدآباد قرار دارد و کل سرمایه‌ی ثبت شده‌ی آن حدود 17500000000 ریال می‌باشد. موضوع شرکت ساخت و تولید سالامبور به صورتهای مختلف با توجه به سفارش مورد نظر می‌باشد.

سوابق علمی سهامداران و مدیران اجرایی طرح:

هر طرح و شرکتی دارای مجریان و یا سهامدارانی است که در واقع تشکیل دهندگان اولیه شرکت هستند.

سهامداران یا به عبارت دیگر مدیران اجرایی این طرح چهار نفر می‌باشند که می‌خواهند با استفاده از سرمایه‌ها و تجربیات خود این طرح را اجرا کنند که در جدول زیر نام و نسب مشارکت و مقدار سرمایه هر یک از انها توضیح داده می‌شود.

جدول مشخصات سهامداران و میزان سرمایه

ردیف

نام و نام خانوادگی

نسبت سرمایه

تعداد سهام

مبلغ سرمایه

درصد هر یک نسبت به کل

1

آقای علی نظری

10000

1250000000

25%

2

آقای حسن صفایی

10000

1250000000

25%

3

آقای محمد قندهاری

10000

1250000000

25%

4

آقای حسین قنبریان

10000

1250000000

25%

 

جمع

1

40000

50000000000

100%

 

هر یک از مدیران اجرایی شرکت دارای سوابق علمی و تجربی متناسب با فعالیت‌های آن می‌باشد که با توجه به سوابق و سرمایه‌ی خود در تشکیل و راه اندازی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این طرح نیز مجریان و مسئولان آن به وسیله تجربیات خود کارهایی مثل ساخت و نظارت به ساخت و; را به شرح زیر انجام می‌دهند.

جدول سوابق علمی و تجربی مدیران

ردیف

نام و نام خانوادگی

سمت

تحصیلات

سوابق تجربی

1

آقای علی نظری

نظارت در ساخت سالامبور

فوق دیپلم

20

2

آقای حسن صفایی

فروش سالامبور

لیسانس

7

3

آقای محمد قندهاری

نظارت بر طرح

لیسانس

12

4

آقای حسین قنبریان

رسیدگی به کار

فوق دیپلم

7

 

آقای علی نظری با 20 سال سابقه کار در قسمتهای کارگاهی و تولیدی، ناظر ساخت و تولید سالامبور می‌باشد.

آقای حسن صفایی با 17 سال سابقه کار در امور بازاریابی و فروش، مسئول فروش، وصول مطالبات و امور اداری کارخانه است.

آقای محمد قندهاری با 12 سال سابقه کار ناظر به طرح می‌باشد.

آقای حسین قنبریان مسئول تدارکات، خرید مواد اولیه، وسایل مورد نیاز و رسیدگی به امور کارخانه می‌باشد.

مجوزهای قانونی طرح

برای اجرای هر طرحی مجوزهایی لازم است این مجوزها از سوی وزارتخانه‌های یا ادارات و سازمانهای تابعه‌ی آنها صادر می‌شود.

در این طرح نیز برای احداث کارخانه نیاز به صدور مجوز از سوی اداره‌ی صنایع می‌باشد که جهت دریافت آن مراحلی را باید طی کرد که به شرح زیر می‌باشد:

در ابتدا مجریان طرح نامه‌ای به اداره صنایع و از آن اداره درخواست صدور مجوز ساخت کارخانه‌ی سالامبور می‌نمایند که در این نامه همچنین محل کارخانه، موضوع، امکانات، سرمایه و; قید می‌شود. اداره‌ی صنایع بر اساس تحقیقات و بررسی‌های خود در مورد ساخت کارخانه‌ی سالامبور در محل مورد نظر با توجه به جمعیت و نیاز منطقه و موارد دیگر و همچنین تحقیق در مورد جریان طرح پرسشنامه‌هایی جهت صدور موافقت اصولی در اختیار آنها قرار می‌دهند و سپس مجریان طرح پرسشنامه‌های تکمیل شده را در اختیار اداره صنایع قرار می‌دهند. اداره هم صدور موافقت اصولی را موکول به مقایسه و انطباق پرسشنامه‌های تکمیل شده‌ی دریافتی با معیارهایی از قبیل مناسب‌ترین محل ایجاد طرح، انتخاب تکنولوژی مناسب، انطباق ویژگی‌های کالا با استانداردهای قابل قبول، مناسب‌ترین قیمت تمام شده، صرفه‌جویی ارزی، استفاده‌ی بیشتر از منابع داخلی، ایجاد ارزش افزوده‌ی بالا، اثر طرح در ایجاد اشتغال، نقش طرح در دیگر واحدهای اقتصادی، پیش بینی روشهای جلوگیری از آلودگی محیط زیستی با ارائه خدمات بعد از فروش و سایر موارد و معیارهای مشابه کرد. که پس از بررسی‌های لازم موافقت اصولی توسط اداره‌ی صنایع صادر شد. با توجه به اقداماتی که توسط مجریان طرح از نظر پیشرفت امور ساختمانی و برخی از قسمتهای کارخانه به عمل آمده بود، چند ماه بعد پروانه‌ی تأسیس کارخانه صادر و اعتبارات اولیه‌ی آن از تاریخ صدور به مدت یکسال تعیین و تمدید شد.

هدف پروژه

هدف پروژه ساخت و تولید سالامبور مرغوب و عرضه آن در بازارهای داخلی و خارجی با قیمت مناسب، استفاده از منابع و ذخایر داخلی، افزایش صادرات غیر نفتی، افزایش ذخائر ارزش کشور، افزایش درآمد دولت و کاهش بیکاری در کشور می‌باشد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله طبیعت و معماری خوزستان، دزفول تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 94/12/27 3:12 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله طبیعت و معماری خوزستان، دزفول تحت فایل ورد (word) دارای 41 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله طبیعت و معماری خوزستان، دزفول تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله طبیعت و معماری خوزستان، دزفول تحت فایل ورد (word)

جغرافیای خوزستان ، دزفول :  
جغرافیای سیاسی دزفول :  
جغرافیای طبیعی دزفول :  
زلزله خیزی منطقه دزفول :  
کلیاتی درباه خوزستان کهن :  
آثار تاریخی :  
مهمترین آثار تاریخی ، باستانی شهرستان دزفول عبارتند از :  
آثار مذهبی :  
شناسنامه‌ی معماری دزفول :  
رودخانه دزفول :  
حمداله مستوفی آن را جندی‌شاپور ذکر می‌کند :  
پل دزفول :  
ضرورت ایجاد پل دزفول :  
سازندگان پل :  
مصالح پل از کجا آمده ؟  
ساختمان و نوع ملات به کار رفته در پل :  
شرح عمومی پل‌های بزرگ باستانی در خوزستان :  
شکل پایه‌های پل و ابعاد آنها :  
دوران‌های تعمیرات پل :  
شکل و فرم  پل از قدیم تا به حال :  
فهرست منابع :  

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله طبیعت و معماری خوزستان، دزفول تحت فایل ورد (word)

1- آب و فن آبیاری در ایران باستان

2- احسن التقاسیم فی المعرفه الاقالیم ؛ ابو عبداله محمد بن احمد مقدس ؛ ترجمه دکتر علینقی متروی

3- استخراج آب‌های پنهانی ؛ تألیف ابوبکر محمد بن الحسن الحاسب الکرجی ؛ ترجمه حسین غریو جم

4- المسالک الممالک ؛ تألیف ابو اسحق ابراهیم اصطخری ؛ به کوشش ایرج افشار

5- ایرانشهر ؛ جلد اول ؛ نشریه شماره 22 کمیسیون ملی یونسکو در ایران

6- تاریخ جغرافیایی خوزستان ؛ تألیف سید نورالدین امام

7- تاریخ روضه الصفاء ؛ تألیف میر محمد بن سید برهان الدین خواند شاه ، الشهیر به « میر خواند »

8- تاریخ طبری یا تاریخ الرسل و الملوک ؛ تألیف محمد بن جریر طبری ؛ ترجمه ابوالقاسم پاینده

9- جفرافیای خوزستان ؛ تألیف سیفاله رشیدیان

10- حدود العالم من المشرق الی المغرب ؛ به کوشش دکتر منوچهر ستوده

11- دیار شهریاران ، جلد نخستین ؛ تألیف احمد اقتداری

12- سفرنامه جنوب ایران ؛ تألیف بابن و هوسه

13- سفرنامه جنوب خوزستان ؛ حاج عبدالغفار نجم الملک

14- سفرنامه مادام دیولافوآ

15- شکرستان در تاریخ شش هزار ساله خوزستان

16- شرح حال خاندان آیت ا; حاج شیخ محمد علی معزی دزفولی

17- لغت‌نامه دهخدا ؛ دانشگاه تهران

18- نزهه القلوب ؛ تألیف حمداله مستوفی قزوینی

جغرافیای خوزستان ، دزفول

خوزستان نزدیک به 64746 کیلو متر مربع بین 29 درجه و 58 دقیقه تا 33درجه و  4 دقیقه عرض شمالی و 47 درجه و 41 دقیقه تا 50 درجه و 39 دقیقه طول شرقی قرار گرفته است استان خوزستان در جنوب غربی فلات ایران واقع شده که از شمال غربی به استان ایلام و از شمال استان لرستان ، از شمال شرقی و مشرق به استانهای چهار محال بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد ، از جنوب شرقی به استان بوشهر ، از جنوب به خلیج فارس و از مغرب به کشور عراق محدود می شود

کوه‌های مرتفع رشته جبال زاگرس در حاشیه شرقی و شمالی دشت خوزستان رودخانه‌های پر آبی را به این دشت سرازیر کرده است و وجود خاک رسوبی و حاصلخیزی که بیشتر این دشت را فرا گرفته موقعیت کم نظیری از نظر حاصلخیزی برای این منطقه ایجاد کرده است ساکنان این دشت چه در دورانهای باستانی و چه در اعصار تاریخی توانسته‌اند با وسائل مصنوعی مانند سدها ، آبراه‌ها ، آب را در سطح زمین جاری کنند و در این دشت وسیع به پیشرفت‌های چشمگیری نایل آیند و مراکز اجتماعی و کشاورزی بزرگی در آن تشکیل دهند از نظر پستی و بلندی خوزستان را می توان به دو منطقه کوهستانی و جلگه‌ای تقسیم نمود

منطقه کوهستانی به طور عمده در شمال شرقی و شرق استان قرار گرفته و حدود         مساحت کل استان را شامل می شود ومنطقه جلگه‌ای در خوزستان از جنوب دزفول ، مسجد سلیمان ، رامهرمز و بهبهان آغاز شده تا کرانه‌های خلیج فارس و اروندرود ادامه دارد این جلگه‌ها دارای شیب کم است و در برخی از نقاط آن گنبدهای نمکی وجود دارد که در شور کردن اراضی آب‌ها نقش عمده‌ای دارد وسعت این منطقه تقریباً 65 درصد مساحت کل استان می باشد آب و هوای خوزستان در مناطق کوهستانی مرتفع با تابستان‌های معتدل و زمستان های سرد و در نواحی کوهپایه ای دارای آب و هوای نیمه بیابانی و در نواحی جلگه ای و پست هر چه به سمت جنوب شرق پیش رویم خصوصیات آب و هوا از نیمه بیابانی و کناره ای تبدیل می شود و منابع آبهای سطحی خوزستان که دارای ارزش والایی در اقتصاد ایران می باشد شامل پنج رود خانه اصلی   کارون ، دز ، کرخه ، جراحی ، هندیجان  است که میانگین حجم سالانه آبهای سطحی معادل 5/33 متر مکعب برآورد گردیده است و تاکنون سدهای بزرگی مانند دز روی رودخانه دز و سد شهید عباس پور بر روی رودخانه کارون و سدهای تنظیمی و انحرافی  دیگر بر روی سایر رودخانه های استان احداث گردیده است

پیدایش ناهمواریهای خوزستان مربوط به دوران سنوزوئیک است قسمتهای شمالی و شرقی آن طی تحولات کوهزایی در دوره ترشیاری به صورت مجموعه ای چین‌خوردگی در آمده و شامل تاقدیسهای و ناودیسهای است که به موازات دیگر چین خوردگیهای زاگرس کشیده شده اند قسمتهای جنوبی و غربی این چین خوردگیها طی دوره کوارترنری ، در نتیجه تجمع آبرفت رودها ، و تدریجاً به صورت سرزمینهای هموار در آمده است

جنس سنگهای این چین‌خوردگی‌ها از نوع مارن آهک، ماسه ، گچ و نمک است رسوبات مناطق هموار از تخریب آن چین خوردگی ها به وجود آمده اند رودها علاوه بر ایجاد تغییر شکل در ناهمواریهای موجود در مسیر خود، موجب عقب نشینی دریا و گسترش خشکی   نیز می شوند بر اساس پژوهشهای انجام شده سالیانه ، حدود 54 متر مربع  از کرانه های شمالی خلیج فارس که در مجاورت خاک خوزستان و کشور عراق قرار دارد در آب دریا پیشرفت می کند

جغرافیای سیاسی دزفول

شهر دزفول مرکز شهرستان دزفول می باشد  و در شمال استان خوزستان و در قسمت جلگه ای آن با مساحتی به اندازه 4762 کیلومتر مربع واقع شده است این شهر در موقعیتی بین 48 درجه و 34 دقیق طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و بین 32درجه و 32دقیقه و 8 دقیقه عرض شمالی از استوا قرار گرفته است و ارتفاع این شهر از سطح دریا 120 متر    می باشد

    شهر دزفول در 721 کیلومتری تهران و در فاصله 160 کیلومتری شمال اهواز قرار دارد و از شمال به استان لرستان و از شرق به شوشتر و از جنوب به اهواز و از مغرب به اندیمشک و  ایلام محدود می گردد

    این شهر دارای 3 بخش مرکزی ، چغامیش و سردشت می باشد که این سه بخش از   5 شهر به نامهای صفی آباد ، دزآب ، میانرود ، سردشت و از11 دهستان دیگر تشکیل گردیده است

جغرافیای طبیعی دزفول

بحث در زمینه محیط طبیعی یعنی آن بخش از محیط زیست که محصول عملکرد و عناصر ، عوامل و نیروهای بوده و در غیاب امر به چشم اندازی طبیعی متنوع تجلی می‌نماید

جهت شناخت طبیعت می‌بایست همواره مجموعه عوامل ومنابع طبیعی را دید زیرا در طبیعت همواره مجموعه مطرح است . به یک رودخانه ، تعدادی گیاه ، یک کوه و غیره به تنهائی نمی تواند چشم انداز جالبی داشته باشد بلکه مجموعه پدید آمده از ترکیب و تداخل این عوامل است که چشم انداز جالبی به خود می گیرد و طبیعت نامیده می شود

زلزله خیزی منطقه دزفول

یکی از نزدیک‌ترین نقاط منطقه خوزستان به محل تقاطع دو نوار زلزله خیز زاگرس و انشعاب جنوبی البرز است و به همین سبب این منطقه بارها شاهد زمین لرزه‌هایی  بوده است . لیکن این زلزله ها دارای بزرگی زیادی نبوده و کمتر زلزله‌هایی با بزرگی  5 ریشتر بیشتر گزارش شده است

کلیاتی درباه خوزستان کهن

پیش از طلوع تمدن های تاریخی و حتی هزاران سال پیش از تمدن ایلامی و تمدن‌های بین النهرین اقوامی و مردمانی  که تفکرات فلسفی و اساطیری توأم با ذوق هنری و   نگارگری و افسانه پردازی و تنظیم روابط اجتماعی و صنایع ظریف ابتدائی داشته اند در سرزمین‌های خوزستان و پارس ساکن بوده اند

وجوه اشتراک و التباس بی شماری در مبانی فکری و فلسفی و  هنری و حتی لغوی  اقوام ساکن خوزستان از دیر باز ، یعنی تا حدود چند هزار سال پیش از میلاد مسیح ،   با اقوام و مردمان ساکن نواحی مختلف زاگرس و کوهستانهای البرز و ایران شناسی و   مرکزی وجود داشته است

نظریه ی ورود اقوامی ناشناخته که گفته اند از نقاطی مجهول به سرزمین های نامعلوم وارد شده و قسمتی از آنها در ایران زمین سکونت گزیده اند و تمدنی رابا خود آورده‌اند ، با مطالعه در مبانی فکری و زبان شناسی و مدارک تاریخی و باستان شناسی اقوام قدیمی ساکن خوزستان ، در معرض تردید قوی افتاده و دیگر نمی توان آن نظریه را مانند یا اصل غیر قابل تردید علمی مورد قبول قرار داد

هنر نگارگری و خط نویسی از همین سرزمین خوزستان آغاز شد و یا اگر به درست ، زمانی دراز پیش از دیگران ، یعنی پیش از همسایه شان سومریها ، آغاز دبیری و خط نویسی نکرده اند ، دست کم همزمان با آنها در ابداع خط و نقش و نگار خط نویسی یا خطوط تصویری گام برداشته اند و این خط نویسی و نگارگری دبیری با آنچه بنا بر کشفیات باستان شناسی در سایر نواحی ایران مانند « سگزآباد قزوین » به دست آمده است و جزئی از تمدن کهنسال آغاز ین ایرانی بوده است ، هم آهنگی و هم گامی دارد

    پرستش ارباب انواع ، ستاره شناسی ، و بخصوص آب پرستی ، و پرستش مظاهر آن و نیایش ناهید و یا آناهیتا ، در جلگه ی خوزستان که از هر سوی رودی بزرگ و خروشان سر به دشت فراخ و بارو آن می گذارد بر اساس تکوین و تطور و تکامل فلسفه های فکری و تجلیات هنری و ذوقی و خطوط تصویری و نقوش فرهنگی  و مذهبی و تمدنی اساطیری و اساس مذاهب این منطقه از جهان بوده است

آثار پرستش آب و مظهر عمده یا ایزد بانوی بزرگ آن ناهید ـ آناهیتا و آثار نیایش ایزد پرجلال دیگر دنیای قدیم یعنی تیر ـ عطارد ، در فرهنگ و تمدن این سرزمین عقاید دینی و فرهنگ عامه ی آن اثر گذاشته و تا به امروز هم قسمت هائی از آن در ذهن و فکر مردم آن دیار پا برجاست و این اعتقادات در فرهنگ ودائی هندی ونزد اقوام هند ایرانی و اقوام بین النهرین هم نفوذ و اعتبار تأثیر کامل یافته و آثار آن در ادبیان سنگ نبشته و نقوش سفالینه و آراء و عقاید مذاهب قدیمی بین النهرین و هند و سند محفوظ و مکشوف است

آثار و مظاهر فکری و ستایش تیر و ناهید دو خدای نامور خوزستان بین النهرین قدیم در ادبیات زردشتی در « اوستا» و «یشت ها » المثال آن به خوبی نمایان است و تا به زمان ما با نام های « آبان یشت » و « تیشتر یشت » و « رام یشت » و امثال آن به جای مانده است

آثار تاریخی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله موسیقی در تعزیه تحت فایل ورد (word)

ارسال‌کننده : علی در : 94/12/27 3:12 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله موسیقی در تعزیه تحت فایل ورد (word) دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله موسیقی در تعزیه تحت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله موسیقی در تعزیه تحت فایل ورد (word)

تعزیه، فریادی خاموش  
موسیقی در تعزیه  
موسیقی تعزیه  
استفاده‌ نغمات بومی در تعزیه  
سازهای مورد استفاده در تعزیه  
منابع و مأخذ  

تعزیه، فریادی خاموش

تعزیه موسیقی ناب نواحی هنرپرور ایران را در چهارسوی کشور به جریان درآورد. از شمال به جنوب، از غرب به شرق. آواز سوزناک دشتی را به شمال فرستاد و آوازهای گرم ترکمنها را به سوی دوتار خراسان پرواز داد

سنت عاشقانه دوست داشتن حضرت علی(ع) و خاندانش در میان ایرانیان همیشه پایدار بوده و هست. از آن روزهای سیاه که سایه بی‌رحمیهای قوم مغول ایران را دستخوش بادهای تیره کرده بود تا آن روزهای سرد که ایرانیان به اسارت زمستانی درآمده بودند که حاصل حمله‌های وحشی‌وار تیمور لنگ بود

آن روزها که محمود غزنوی تکیه بر تخت سلطنت زده بود تا آن زمان که حکومت صفوی قدرت را به دست گرفت و بعد افشاریه آمد و زندیه و قاجاریه و همه دست به دست هم دادند تا به‌عنوان حکومت بر مردم ایران، این سرزمین را به دست چپاولگری و تاراج های نامردمانه وارثان تاج و تخت بسپارند. آن زمان که مرگ بر دیار خورشید حاکم بود و سایه سرد سکوت بر قلب ها افتاده بود، یک ستاره در دل این مردم می‌تابید، می‌خروشید و فریاد می‌زد

عشق به حضرت علی(ع) و خاندان پاک او که به مردم جان می‌داد و بر پا ایستادن را توان. به آن روزگار درد و رنج که ایرانیان می‌خواستند از سویی عشق خود را به حضرت علی(ع) نمایان کنند و از سوی دیگر تصمیم به مبارزه با جور و ستم داشتند دانه تعزیه در سرزمین پاک دلها کاشته شد. هنری شگرف که از میان خاکسترهای به ظاهر رو به خاموشی رفته نیاکان پاک‌نهاد مردم ایران برخاست. مردمی که در اعماق ذهن همیشه بهاری خود چشمه‌ای جوشان را می‌جستند و به سویی حرکت می‌کردند که آسمان ابرهایی بارانی را در بر داشت

استعداد شگفت بازی های دسته‌جمعی قبل از اسلام دوباره خود را نمایان ساخت و ایرانیان هنر تعزیه را با کمک ادبیات غنی، موسیقی پربار و ذهن خلاق خود هستی بخشیدند. دانه تعزیه نیاز به آبیاری داشت و خورشیدی را احتیاج داشت تا جوانه زند، رشد کند، ببالد و میوه دهد. موسیقی در این میانه به یاری این کودک نوپا شتافت. آفتاب هستی‌بخش و کهن‌سال موسیقی بر تعزیه تابید و دریای همیشه جوشان اشعار پارسی آبیاری‌اش کرد. تعزیه گمشده‌ای بود که از میان تاریکی و خموشی سنگین آوازها و ترانه‌های جاویدان ایرانی سر بر آورد، خورشیدوار درخشید و یگانه حامی هنر موسیقی ایرانی شد

آن روزهای غمناک، موسیقی در پستوهای تاریک‌ِ خانه‌ها پنهان شده بود و جز اندک روشن‌فکران عاشقی که جهل را دشمن بودند و خدا را همواره جست‌وجوگر، همدمی نداشت. روزهای پرآه و حسرتی که می‌شد رنگ نامهربانی روزگار را بر چهره نحیف پیرمرد تارزن دید و صدای خفه کمانچه را از دستهای پرپینه و حسرت‌زده کمانچه‌زن عاشق شنید. در آن روزهای خفقان، تعزیه از راه رسید و محبوب دلها شد.آنها که خدا را در آوازهای ایرانی یافته بودند آن آوازها را به دیار تعزیه سپردند و خود راوی دردهای مظلومان کربلا و مدینه و توس شدند

 آوازهای ایرانی در حنجره این عاشقان متبلور شد و چون تیری از کمان آرش دلهای صاحب‌دلان را صاحب گشت. تعزیه آمد و گمشده‌ها را راوی شد. این بار موسیقی در آسمان مذهب درخشید و در کنار نام پاک ائمه بالید و همین زنده ماندنش را یاری نمود

پروردگار نمی‌خواست سکوت آوای فرشتگانی که بر زمین می‌زیستند را شاهد باشد و این بار تعزیه را به یاری این پیر کهن‌سال و مهجور فرستاد. تعزیه موسیقی ناب نواحی هنرپرور ایران را در چهارسوی کشور به جریان درآورد. از شمال به جنوب، از غرب به شرق. آواز سوزناک دشتی را به شمال فرستاد و آوازهای گرم ترکمنها را به سوی دوتار خراسان پرواز داد. بهارانه‌ها و زمستانه‌های محلی را در تمام ایران پراکند و عشق به موسیقی پاک الهی را یک‌بار دیگر در جانهای عاشقان زنده ساخت. موسیقی دستگاهی را به نقاط دوردست ایران فرستاد و زیبایی موسیقی سنتی را با افزودن مقامها و گوشه‌های محلی صدچندان نمود و این‌گونه موسیقی پا به پای تعزیه رشد کرد و بالید

 آنکه صدای خوشی داشت عاشقانه تمام حنجره‌اش را به پای عشق حسین(ع) ریخت و آن کس که موسیقی می‌شناخت با دانسته‌هایش به تعزیه رونق بخشید. تعزیه در جان و دل و روح مردم نفوذ کرد. آنکه عاشق بود معشوقش را یافت. آن کس که عارف بود و قلندرمسلک، در دریای عرفانی تعزیه غرق گشت و آن عامی بی‌سواد که هیچ نمی‌دانست به جز عشق محمد و آل محمد چنان مجذوب این هنر غمگین شد که هر شب و روز انتظار برپایی دوباره تعزیه را می‌کشید تا اشکهایش را نثار قدوم فرشتگانی سازد که با صدای آسمانی‌شان مظلومیت و انسانیت را خاموشانه فریاد می‌کردند و این‌گونه بود که تعزیه نه‌تنها یک هنر بلکه یک ارزش ملی شد

تعزیه حاصل افکار مذهبی اقوامی است که در طول سالهای متمادی به سبب تغییرات حکومتی و سیاسی، فشارهای اجتماعی بسیاری را متحمل شدند ولی هرگز از آرمانها، عقاید و هنر همیشه جاوید خویش دست نکشیدند

 نتیجه عشقی است جاودان به خاندان عصمت و طهارت که در قالب نمایش، شعر و موسیقی متبلور گشت. راوی ارزش‌مندی اندیشه‌ای است که در طی سالها به صور گوناگون نمایان گشت و سرانجام خود را به شکل نمایشی شکوهمند و عاشقانه که حاصل عرفان والای آدمی است نشان داد. هنری که از ژرفای وجود ایرانیان برخاسته و بر جان و دل و روح هر صاحب‌دلی اثر می‌گذارد

 کیست که آن آوازهای جان‌بخش را شنیده باشد و در هستی خویش زمزمه‌ای و غلغله‌ای را احساس نکرده باشد. حق آن است که تعزیه را با نگاهی ژرف‌تر بنگریم که تعزیه ـ حاصل همکاری مذهب، عشق، ادبیات و موسیقی ـ هنری است ملی ـ مذهبی، یادگار اندیشه والا و همیشه خروشان بزرگان این دیار و میراث گرانبهای صاحب‌دلان این مرز و بوم برای جویندگان طلای ناب حقیقت.تعزیه، فریادی است خاموش، برخاسته از اعماق قلب انسانیت در رثای بزرگ‌مردان و شیرزنانی که تاریخ را ارزش بخشیدند

 موسیقی در تعزیه

همه ی نشانه ها گواه بر این است که از ابتدای شکل گیری هنر تعزیه در قالب نمایش موزیکال، چارچوب اصلی موسیقی آن، متکی به اصلی ترین الحان شناخته شده ی موسیقی ردیفی ایران یا موسیقی به اصطلاح دستگاهی بوده است. این که چرا و چگونه این نوع موسیقی یعنی موسیقی رسمی یکی از وجوه سه گانه ی ساختار موسیقایی این هنر را تشکیل داده، در حال حاضر برای همه ی پژوهشگران و صاحب نظران موضوعی روشن و پذیرفته است

گرد هم آیی شاخص ترین هنرمندان و خوانندگان در پایتخت به منظور سامان بخشی و کلاسه نمودن موسیقی ایران و هم زمانی این مهم با رشد، تکامل و عمومیت تعزیه، دلیل موجهی در سود جستن هنرمندان تعزیه از این نوع موسیقی ست. اندک منابع در دسترس گواهی می دهند، خوش آوازترین هنرمندان کشور، مجریان اولیه ی تعزیه بوده اند. باید گفت اساسا پیش از آن که تعزیه از ویژگی ها و شگردهای نمایشی سود ببرد، مضامین آن به صورت شعر و آواز بیان می شده است. نگاهی به آیین ها و مناسک شیعی، به خصوص آوازهای وذهبی ایرانیان در مراسم و مکان های مختلف براین مسئله دلالت دارد. روضه خوان ها، نوحه خوان ها، مرثیه خوان ها، دراویش دوره گرد و مولودی خوان ها اولین کسانی هستند که بدون کمک و ابزار و ادوات موسیقی برای مردم کوچه و بازار آوازهایی را در مدح اولیاء و انبیاء می خوانده اند

 در همین رابطه بازبینی و مرور نسخه های قدیمی تعزیه آشکار می سازد که در ابتدای رواج این هنر، آوازخوانان برجسته در برابر هم قرار گرفته و تقریبا به گونه ای صامت، اشعار و دیالوگ های مربوط به تعزیه را به صورت آوازی ادا می نموده اند. این روش در آغاز ظهور تعزیه و قبل از یافتن فرم های پیچیده و دخالت حالات نمایشی امری منطقی است

دکتر عنایت الله شهیدی نیز بر ساختار مسلط آوازی ( و نه نمایشی ) تعزیه ها در بدو پیدایش آن تأکید ورزیده و می نویسد: « این پدیده در جریان تکامل خود از شبیه خوانی محض به نمایشی مفصل و پیچیده، پیرایه های قابل ملاحظه ای به خود گرفت. از کیفیت اپرا گونه ی آن کاسته شد و به جنبه های تئاتری و نمایشی آن افزوده گشت. »

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

<   <<   81   82   83   84   85   >>   >